Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
GOFIN podpowiada (strona główna) » Podatek dochodowy » Firmowe wydatki w kosztach podatkowych » Wydatki ponoszone w okresie zawieszenia wykonywania działalności
Podatek dochodowy - zasoby bezpłatne
Firmowe wydatki w kosztach podatkowych
Dodatek nr 14 do Przeglądu Podatku Dochodowego
nr 18 (570) z dnia 20.09.2022
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Wynagrodzenia pracownicze wypłacane za pośrednictwem firmowego rachunku bankowego Moment potrącalności świadczenia urlopowego

Wydatki ponoszone w okresie zawieszenia wykonywania działalności

Podatnik w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej otrzymał w spadku budynek mieszkalny (wielolokalowy). Jeden lokal wykorzystuje na własne cele mieszkaniowe, a pozostałe zamierza wynajmować w ramach swojej działalności, po rozszerzeniu jej zakresu o usługi najmu. W okresie zawieszenia podatnik zamierza przeprowadzić remont lokali (pomalować ściany, wymienić podłogi) i wyposażyć je w meble, których jednostkowa cena nie powinna przekroczyć 10.000 zł. Czy koszty remontu oraz zakupu mebli będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a jeśli tak, to w którym momencie?

Wydatki na remont lokali oraz zakup mebli będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, przy czym jeżeli meble zostaną uznane za środki trwałe, koszty ich zakupu będą podlegały rozliczeniu w kosztach podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne. O momencie ich ujęcia w kosztach podatkowych piszemy w dalszej części odpowiedzi.

Koszty remontu oraz nabycia składników wyposażenia

Definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 22 ust. 1 updof. Zgodnie z jego treścią takimi kosztami są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Kosztami podatkowymi są więc racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki/koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, o ile nie podlegają one wyłączeniu z tych kosztów na mocy art. 23 updof.

Jak wynika z treści pytania, podatnik dysponuje budynkiem mieszkalnym, w którym będzie wynajmował lokale mieszkalne. Uzyskiwane z tego tytułu przychody będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przed udostępnieniem lokali najemcom, zamierza je wyremontować i wyposażyć w meble. Pomieszczenia te będą w pełni wykorzystywane do celów prowadzonej działalności, będzie więc istniał związek pomiędzy kosztami ich remontu a przychodami uzyskiwanymi z najmu, co uzasadnia uznanie takich kosztów za koszty uzyskania przychodów.

Także wydatki poniesione w celu wyposażenia pomieszczeń w nowe meble będą mogły zostać uznane za koszty podatkowe (bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne) z uwagi na ich związek z działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi z niej przychodami z najmu. Jak wspomniano w pytaniu, jednostkowa wartość takiego składnika majątku nie przekroczy 10.000 zł. Jest to istotna informacja, gdyż przyjmując, że spełnia on definicję środka trwałego, może być rozliczany w kosztach uzyskania przychodów poprzez:

  • dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania go do używania albo w miesiącu następnym lub
  • dokonywanie amortyzacji na ogólnych zasadach określonych w art. 22h-22m updof (art. 22f ust. 3 updof).

Można też nie wprowadzić go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a wydatek poniesiony na jego nabycie odnieść bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania (art. 22d ust. 1 updof).

Wydatki ponoszone w okresie zawieszenia wykonywania działalności

W analizowanej sytuacji przedsiębiorca, pomimo że zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, zamierza w tym okresie ponosić wydatki mające z nią związek.

Na gruncie prawa gospodarczego problematykę skutków zawieszania działalności regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.). Z art. 25 ust. 1 tej ustawy wynika, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności i osiągać z niej bieżących przychodów, jednak m.in.:

1) może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów,

2) może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

4) ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

5) wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

7) może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wydatki na remont, tj. wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji (art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), naszym zdaniem, służą zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Można więc uznać, że przesłanka, o której mowa wcześniej jest spełniona i wobec tego koszty remontu, jakie zamierza ponieść przedsiębiorca w okresie zawieszenia firmy, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia. Należy zaznaczyć, że z uwagi na ich stopień powiązania z przychodem, są one kwalifikowane do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodem (tzw. kosztów pośrednich).

U podatników obowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dniem poniesienia takich kosztów jest data wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Natomiast u podatników prowadzących księgi rachunkowe za dzień poniesienia takich kosztów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 22 ust. 5d updof).

W związku z tym, że zawieszenie wykonywania działalności nie zwalnia podatników z obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej, podatnik powinien ujmować faktury dokumentujące koszty remontu zgodnie z dyspozycją powołanych przepisów, w zależności od rodzaju prowadzonych ksiąg.

Warto jednak zauważyć, że każdy wydatek powinien być oceniany indywidualnie i z uwzględnieniem konkretnego stanu faktycznego towarzyszącego jego poniesieniu. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.1158.2021.4.MGR wyłączył z kosztów podatkowych wydatki na reklamę w mediach, które podatnik ponosił w trakcie zawieszenia działalności, uznając, że nie kwalifikują się one jako koszty ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Odnosząc się natomiast do rozliczania wydatków na nabycie składników majątku (mebli) o wartości początkowej nieprzekraczającej 10.000 zł, to jak już zauważyliśmy, są one odnoszone do podatkowych kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne bądź bezpośrednio, pod warunkiem że zostały oddane do używania. Tymczasem w okresie zawieszenia wykonywania działalności nie będą one używane, więc w tym okresie nie dojdzie do skutecznego oddania ich do używania. Zatem możliwość ujęcia do kosztów podatkowych (bezpośrednio bądź poprzez odpisy amortyzacyjne) wydatków na wyposażenie lokali mieszkalnych w meble pojawi się dopiero po wznowieniu działalności.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Wynagrodzenia pracownicze wypłacane za pośrednictwem firmowego rachunku bankowego Moment potrącalności świadczenia urlopowego
 
PRZYDATNE LINKI
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.