W grudniu 2021 r. spółka z o.o. otrzymała fakturę za wynajem pomieszczeń biurowych na potrzeby firmy. Czynsz wynikający z faktury dotyczy najmu pomieszczeń w styczniu 2022 r. Spółka ujęła tą fakturę w księgach rachunkowych w styczniu 2022 r. W którym miesiącu, a tym samym roku podatkowym koszt z tytułu czynszu powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Czynsz za najem pomieszczeń biurowych w styczniu 2022 r. powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów tego miesiąca.
Przypisywanie kosztów uzyskania przychodów do poszczególnych lat podatkowych zależy od tego, czy dany koszt zaliczany jest do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, czy też do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (zwanych kosztami pośrednimi).
Co istotne, ustawa o CIT nie zawiera definicji kosztu bezpośredniego oraz kosztu innego niż bezpośredni. Podziału tych kosztów dokonuje sam podatnik, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności. W praktyce przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki (koszty), których poniesienie przekłada się w sposób bezpośredni na uzyskanie konkretnych przychodów, np. koszt nabycia towarów i przychód z ich sprzedaży.
Z kolei koszty pośrednie, to takie wydatki (koszty), które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu (np. koszty ubezpieczenia składników majątku, prenumeraty czasopism fachowych, usług telekomunikacyjnych, obsługi prawnej, itp.). Ich poniesie jest jednak niezbędne i uzasadnione z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania podmiotu. Do takich kosztów można zaliczyć m.in. koszty wynajęcia pomieszczeń biurowych, o których mowa w treści pytania.
Koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Tak wynika z art. 15 ust. 4d updop.
Z kolei za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z nieistotnym w tym przypadku zastrzeżeniem, ustawodawca uważa dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jak wynika z treści pytania, fakturę wystawioną w grudniu 2021 r. dokumentującą koszt czynszu za najem pomieszczeń biurowych w styczniu 2022 r., spółka ujęła w księgach rachunkowych w styczniu 2022 r., a więc kwotę tego czynszu również do celów podatkowych powinna ująć w kosztach stycznia 2022 r.