Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
Rachunkowość - zasoby bezpłatne
Uproszczenia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych na wybranych przykładach
Pomocnik Rachunkowości
do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości

nr 3 (579) z dnia 1.02.2023
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Zmiana zasad (polityki) rachunkowości w związku z wyborem uproszczeń Wprowadzenie do ewidencji środka trwałego i dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego

Uproszczona kalkulacja kosztu wytworzenia produktu

Nasza spółka z o.o. produkuje jeden rodzaj wyrobu gotowego. Spełniamy warunki określone w art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości i chcemy zastosować uproszczone zasady kalkulacji kosztu wytworzenia. Jak ustalić koszt wytworzenia przy zastosowaniu powyższego uproszczenia?

Przy ustalaniu kosztu wytworzenia produktu jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizację obowiązku rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego (por. art. 4 ust. 4 i 4a ustawy o rachunkowości).

Według pkt 11.1 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 13 "Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów" (KSR nr 13), przy dokonywaniu wyborów w zakresie stosowania uproszczeń, należy kierować się zasadą wyważenia kosztów i korzyści z uwzględnieniem takich czynników jak: długość cyklu produkcyjnego, szacowana wartości zapasu produktów, zmienność stanu produktów w toku. W szczególności zaleca się, aby przed podjęciem decyzji o stosowaniu uproszczeń, przedsiębiorstwo przeprowadziło analizę wpływu braku informacji o kosztach niewykorzystanych zdolności produkcyjnych na jasne i rzetelne przedstawienie jej sytuacji finansowej.

Jak wynika z art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości jednostki, z wyjątkiem jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 1e pkt 1-6 tej ustawy, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

1) 25.500.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

2) 51.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

3) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty

- mogą przy obliczaniu kosztu wytworzenia produktu (zgodnie z art. 28 ust. 3 ww. ustawy) do kosztów bezpośrednich doliczyć koszty pośrednie związane z wytworzeniem tego produktu, niezależnie od poziomu wykorzystania zdolności produkcyjnych. Ustalony w ten sposób koszt wytworzenia nie może być wyższy od możliwej do uzyskania ceny sprzedaży netto.

KSR nr 13 w pkt 11.3 wskazuje, iż ustalanie kosztów wytworzenia produktu polegające na przypisywaniu do produktów kosztów bezpośrednich w wysokości rzeczywistej (faktycznie poniesionej) oraz kosztów pośrednich produkcji w wysokości rzeczywistej (niezależnie od stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych), przebiega w czterech etapach.

Etapy ustalania kosztu wytworzenia Charakterystyka
Etap I  Ustalenie rzeczywistych kosztów bezpośrednich poszczególnych produktów
Etap II Ustalenie rzeczywistych kosztów pośrednich produkcji mpk*
Etap III Ustalenie kluczy rozliczeniowych kosztów pośrednich i stawek kosztów pośrednich poszczególnych mpk*
Etap IV Ustalenie jednostkowego kosztu wytworzenia produktu (produktów) obejmującego rzeczywiste (faktycznie poniesione) koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie przypisane produktom za pomocą ustalonych stawek
* mpk - miejsce powstawania kosztów

Kalkulację kosztów produktów przy zastosowaniu uproszczenia wynikającego z zapisów art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości przedstawia poniższy przykład opracowany na podstawie przykładu 5 do pkt 11.3 zamieszczonego w KSR nr 13.

Przykład

I. Założenia:

  1. W kopalni miedzi odbywa się wydobycie metodą głębinową. Złoża są eksploatowane przy zaangażowaniu różnych maszyn i specjalistycznego sprzętu. Urobek z kopalni jest kierowany do zakładu przeróbki, gdzie w wyniku wzbogacania są otrzymywane koncentrat miedzi i odpady.
  2. Informacje o cenie sprzedaży, danych operacyjnych produkcji i sprzedaży oraz kosztach wytwarzania przedstawia poniższa tabela.
Wyszczególnienie Wartość
Cena sprzedaży netto koncentratu miedzi 650 zł/t
Cena ewidencyjna (koszt planowany) 600 zł/t
Koszty w układzie rodzajowym faktycznie poniesione przy wytwarzaniu koncentratu miedzi:  
- koszty wynagrodzeń z narzutami 615.600 zł
- koszty materiałów i energii 554.040 zł
- koszty amortyzacji 369.360 zł
- koszty usług produkcyjnych 451.440 zł
- koszty podatków i opłat administracyjnych 41.040 zł
- pozostałe koszty 20.520 zł
Razem koszty w układzie rodzajowym 2.052.000 zł
Koszty bezpośrednie faktycznie poniesione 900.000 zł
Koszty pośrednie faktycznie poniesione 1.152.000 zł
Wydobycie w okresie 3.200 t
Wyroby sprzedane w okresie 2.500 t
Zapas wyrobów na koniec okresu 700 t

Kopalnia ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4 i 5 oraz korzysta z uproszczeń zawartych w art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości.

II. Kalkulacja kosztu wytworzenia 1 tony koncentratu miedzi:

Jeżeli jednostka korzysta z uproszczeń zawartych w art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości, to kalkulując jednostkowy koszt wytworzenia, do bezpośrednich kosztów rzeczywistych dolicza rzeczywiste koszty pośrednie, a następnie ustala rzeczywisty jednostkowy koszt wytworzenia wyrobu poprzez podzielenie kosztów przez liczbę wydobytych ton (produkcja jednorodna).

Wyszczególnienie Koncentrat miedzi
(A) Rzeczywiste koszty bezpośrednie 900.000 zł
(B) Rzeczywiste koszty pośrednie 1.152.000 zł
(C) Razem rzeczywiste koszty wytworzenia (A + B) 2.052.000 zł
(D) Wydobycie w okresie 3.200 t
(E) Rzeczywisty koszt wytworzenia 1 t koncentratu (C : D) 641,25 zł/t

III. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - koszty produkcji według miejsc powstawania:    
   a) koszty bezpośrednie faktycznie poniesione 900.000 zł 50 49
   b) koszty pośrednie faktycznie poniesione 1.152.000 zł 52-1 49
2. PK - rozliczenie kosztów pośrednich produkcji (zaliczenie ich w całości do kosztów bezpośrednich produkcji) 1.152.000 zł 50 52-1
3. PW - przyjęcie produktów do magazynu: 3.200 t × 600 zł/t =  1.920.000 zł 60-0 58
4. PK - rozliczenie rzeczywistych kosztów produkcji 2.052.000 zł 58 50
5. PK - odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów 132.000 zł 62-0 58
6. FS - przychody ze sprzedaży (pominięto VAT): 2.500 t × 650 zł/t =  1.625.000 zł 20 70-0
7. WZ - rozchód sprzedanych produktów według cen ewidencyjnych: 2.500 t × 600 zł/t =  1.500.000 zł 70-1 60-0
8. PK - odchylenia przypadające na sprzedane produkty: 132.000 zł : 3.200 t × 2.500 t =  103.125 zł 70-1 62-0

IV. Księgowania:

Uproszczona kalkulacja kosztu wytworzenia produktu

Na koniec okresu pozostał zapas produktów o wartości w rzeczywistym koszcie wytworzenia w wysokości: 420.000 zł (saldo Wn konta 60) + 28.875 zł (saldo Wn konta 62) = 448.875 zł (tj. 700 t × 641,25 zł/t).

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Zmiana zasad (polityki) rachunkowości w związku z wyborem uproszczeń Wprowadzenie do ewidencji środka trwałego i dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego
 
PRZYDATNE LINKI
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.