Spółka z o.o. dokonała zakupu towarów w kwocie przekraczającej 15.000 zł. Faktura dokumentująca ten zakup zawiera wyrazy "mechanizm podzielonej płatności". Spółka dokonała zapłaty z zastosowaniem tego mechanizmu. Czy w tej sytuacji spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości towarów opłaconych w ww. sposób, nawet jeśli dokonała zapłaty na rachunek spoza białej listy?
W omawianym przypadku wydatki na zakup towarów podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
|
Mechanizm podzielonej płatności - na gruncie VAT
Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł (lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej), podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności (MPP).
Zastosowanie MPP polega na tym, że:
- zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT,
- zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.
Zapłata z zastosowaniem MPP dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności.
Transakcje przekraczające 15.000 zł a koszty podatkowe
Podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tj. transakcji zawartej pomiędzy przedsiębiorcami o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł lub równowartość tej kwoty):
- została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
- została dokonana na rzecz czynnego podatnika VAT przelewem na rachunek nieznajdujący się na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT (na tzw. białej liście) - w przypadku dostawy towarów/świadczenia usług, potwierdzonych fakturą lub
- pomimo zawarcia na fakturze wyrazów "mechanizm podzielonej płatności" (zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o VAT), została dokonana z pominięciem MPP.
Jeżeli podatnik zaliczył koszt do kosztów uzyskania przychodów, wówczas w tej części, w jakiej płatność została dokonana z naruszeniem ww. obowiązków, zmniejsza koszty uzyskania przychodów (lub zwiększa przychody w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów podatkowych). Dokonuje się tego w miesiącu, w którym odpowiednio została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego, został zlecony przelew albo płatność została dokonana z pominięciem MPP.
Powyższe wynika z art. 15d ust. 1 i 2 ustawy o PDOP (i art. 22p ust. 1 i 2 ustawy o PDOF).
|
W przypadku naruszenia obowiązku zapłaty na rachunek znajdujący się na białej liście, podatnicy mogą zwolnić się z negatywnych konsekwencji takiej zapłaty, tj. mogą uniknąć wyłączenia wydatku z kosztów uzyskania przychodów.
|
Negatywne skutki zapłaty na rachunek spoza białej listy nie wystąpią, gdy (zob. art. 15d ust. 4 ustawy o PDOP i art. 22p ust. 4 ustawy o PDOF):
1) podatnik złożył przy pierwszej zapłacie należności przelewem na rachunek spoza białej listy zawiadomienie o zapłacie na ten rachunek, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika - w terminie 7 dni od dnia zlecenia przelewu (uwaga! w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19, termin na złożenie tego zawiadomienia przedłużono do 14 dni od dnia zlecenia przelewu), lub
2) zapłata została dokonana przelewem na rachunek banku lub rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej:
- służący do dokonywania rozliczeń z tytułu nabywanych przez ten bank lub tę kasę wierzytelności pieniężnych lub
- wykorzystywany przez ten bank lub tę kasę do pobrania należności od nabywcy towarów lub usługobiorcy za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, i przekazania jej w całości albo części dostawcy towarów lub usługodawcy, lub
- prowadzony przez ten bank lub tę kasę w ramach gospodarki własnej, niebędący rachunkiem rozliczeniowym
- jeżeli odpowiednio bank, spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa lub podmiot będący wystawcą faktury, wraz z informacją o numerze rachunku do zapłaty, przekazali podatnikowi informację, że rachunek wskazany do zapłaty jest ww. rachunkiem, lub
3) zapłata została dokonana z zastosowaniem MPP, lub
4) zapłata wynika z faktury dokumentującej czynności z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów, importu usług lub dostawy towarów rozliczanej przez nabywcę.
Z pytania wynika, że spółka była zobowiązana do zapłaty za nabyte towary z zastosowaniem MPP i dopełniła tego obowiązku. Dokonana w ten sposób zapłata (z zastosowaniem MPP) zwalnia również podatników z negatywnych konsekwencji zapłaty na rachunek spoza białej listy.
W związku z powyższym w sytuacji, o której mowa w pytaniu, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup towarów na zasadach ogólnych.