Od 2 lutego 2022 r. kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy. Tak wynika z art. 21b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 1473). Od tego dnia nie ma więc podstaw do wypłaty takim kierowcom świadczeń delegacyjnych na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 ze zm.), zwanego rozporządzeniem delegacyjnym.
|
Pracownicy będący kierowcami w transporcie międzynarodowym nie przebywają w podróży służbowej i nie należą im się świadczenia delegacyjne.
|
Pojawiły się jednak wątpliwości, jak powyższe regulacje wpływają na możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych diet przedsiębiorców świadczących osobiście usługi transportu międzynarodowego. Czy diety ww. przedsiębiorców mogą obciążać koszty podatkowe - w części nieprzekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom zgodnie z rozporządzeniem delegacyjnym (zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o PDOF)? O wyjaśnienie tej kwestii nasze Wydawnictwo zwróciło się do Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi udzielonej w dniu 4 lipca 2022 r. wyjaśniło:
"Z treści przepisu art. 22 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy PIT wynika, iż zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu podlega wartość diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących, ale jedynie w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom, których wartość określono w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
W zakresie interpretacji tego przepisu, Minister Finansów wydał 15 lutego 2010 r. interpretację ogólną nr DD2/033/259/PMN/09/1113. Zgodnie z jej treścią, przepis art. 22 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy PIT stanowi, że aby osoba prowadząca działalność gospodarczą mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży służbowych, podróż musi:
- być związana z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- służyć osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów,
- wysokość diety musi mieścić się w granicach limitu określonego w odrębnych przepisach.
W przywołanej interpretacji wskazano ponadto, iż w przepisach prawa podatkowego pojęcie podróży służbowej nie zostało zdefiniowane. Definicja podróży służbowej pracownika została natomiast zawarta w art. 775 § 1 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, za podróż służbową uznaje się wykonywanie na podstawie polecenia pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Minister Finansów w omawianej interpretacji wskazał na odmienny charakter regulacji w przypadku pracownika i osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Pracownikowi cel podróży służbowej określa pracodawca w poleceniu odbycia podróży służbowej, natomiast w odniesieniu do przedsiębiorcy, istotnym kryterium dla uznania wyjazdu za podróż służbową powinno być ustalenie, czy wyjazd ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Interpretacja stanowi ponadto, że odesłanie art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy PIT do pojęcia pracownika może mieć zastosowanie jedynie w kontekście ograniczenia wysokości diety z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą, nie zaś samej zasady dopuszczalności zastosowania tego przepisu do wymienionych w nim podmiotów.
Pomimo zmiany ustawy o czasie pracy kierowców, która w obecnym brzmieniu wprost stanowi, iż kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej (art. 21b ust. 1), kierowca-przedsiębiorca w ruchu międzynarodowym nadal może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wartość diet zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy PIT (podkreśl. red.). Zgodnie bowiem z przyjętą we wspomnianej interpretacji ogólnej Ministra Finansów wykładnią, odesłanie art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy PIT do pojęcia pracownika może mieć zastosowanie jedynie w kontekście ograniczenia wysokości diety z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą, nie zaś samej zasady dopuszczalności zastosowania tego przepisu do wymienionych w nim podmiotów."
Nadmieniamy, że podobnie uznaje Dyrektor KIS w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. z 24 lutego 2023 r., nr 0115-KDIT3.4011.39.2023.2.KP oraz z 10 marca 2022 r., nr 0115-KDIT3.4011.178.2022.1.AD.