Spółka sprzedaje karty podarunkowe uprawniające do ich realizacji w określonym terminie w sklepach stacjonarnych i internetowych prowadzonych przez spółkę. Ponadto planuje wprowadzić możliwość zakupów i płatności kartą podarunkową innych sprzedawców, którym spółka udostępnia zakupową platformę internetową. W zamian za to otrzyma prowizję w ustalonych okresach rozliczeniowych. W którym momencie spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy?
Odpowiedź
Spółka sprzedająca kartę podarunkową powinna wykazać przychód w dacie dokonania sprzedaży, tj. wydania towaru (zrealizowania karty podarunkowej). Gdyby jednak klient nie zrealizował karty podarunkowej w terminie jej ważności, spółka powinna wykazać przychód w dniu, w którym upłynął termin ważności tej karty. Natomiast w przypadku zakupów i płatności kartą podarunkową innych sprzedawców przychód powstanie w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, nie rzadziej niż raz w roku.
|
Z uzasadnienia
"Karta podarunkowa jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia lub towaru. Sprzedaż karty nie skutkuje wydaniem towaru ani świadczeniem usługi, karta nie jest rzeczą ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu »usługa«.
Z powyższego wynika, że karta podarunkowa jest substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów/wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że także wydanie (sprzedaż) karty podarunkowej nie jest wydaniem towaru ani świadczeniem usługi. Wynikające z otrzymanej karty podarunkowej uprawnienia, niekoniecznie muszą zostać w przyszłości zrealizowane.
Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że karta podarunkowa jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia lub towaru. Podkreślić należy przy tym, że sprzedaż karty nie skutkuje wydaniem towaru ani świadczeniem usługi, karta nie jest rzeczą ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu »usługa«. Karta podarunkowa jest substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów/wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że wydanie (sprzedaż) karty podarunkowej nie jest wydaniem towaru ani świadczeniem usługi. Wynikające z zakupionej (otrzymanej) karty podarunkowej uprawnienia, niekoniecznie muszą zostać w przyszłości zrealizowane przez klienta.
Odnosząc się do pojęcia wykonania usługi, o którym mowa w art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują terminu »wykonanie usługi«, wobec czego należy uznać, że pojęcie to powinno być rozumiane w kontekście analizowanego przepisu w sposób przyjęty w języku potocznym.
Na gruncie języka polskiego słowo »wykonanie usługi« oznacza zrealizowanie działań, służących zaspokojeniu potrzeb kontrahenta (klienta), niemających charakteru wydania rzeczy lub zbycia prawa majątkowego (http://sjp.pwn.pl; Słownik języka polskiego. Tom I-III, pod red. M. Szymczaka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981 r.; A. Dąbrówka, E. Geller, R. Turczyn, Słownik synonimów, Warszawa 2001).
Natomiast moment »wykonania świadczenia« określają przepisy księgi III ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w zakresie zobowiązań, przepisy regulujące poszczególne umowy, z których wynika zobowiązanie do świadczenia oraz konkretne postanowienia umowy zawartej pomiędzy stronami. Co istotne, w każdym przypadku należy brać pod uwagę postanowienia umowy dotyczące momentu, który strony uważają za wykonanie świadczenia, przy czym dla prawnopodatkowych skutków zawartej umowy istotnym jest czy dana zapłata ma charakter zaliczkowy, czy jest rezultatem wykonania określonej i zamkniętej części świadczenia.
W praktyce o wykonaniu umowy można mówić wtedy, kiedy podmiot zrealizował zobowiązanie wynikające z umowy istniejącej między nim a zamawiającym towar bądź usługę.
W związku z powyższym, co do zasady, przez »wykonanie usługi«, należy rozumieć zrealizowanie wszystkich czynności składających się na daną usługę, co należy oceniać z uwzględnieniem charakteru tej usługi oraz określonych w umowie warunków jej wykonywania. Z opisu sprawy wynika, że sprzedaż karty podarunkowej przez Państwa nie będzie skutkować wydaniem towaru/produktu. Nie będą Państwo wystawiać również faktur/paragonów na Klientów w związku z samym wydaniem karty. Do sprzedaży towarów/produktów dojdzie w dacie skorzystania przez Klienta z karty podarunkowej u danego Sprzedawcy, i to właśnie on dostarczy towar/produkt na rzecz Klienta. To Sprzedawcy będą zobowiązani do wystawienia faktur/paragonów na rzecz Klientów za zakupione towary. Państwo udostępnią wyłącznie platformę na której dojdzie do transakcji między Klientem a Sprzedawcą. Za możliwość wystawienia swoich towarów przez Sprzedawców otrzymywać będą Państwo prowizję od Sprzedawców w ustalonych okresach rozliczeniowych (nie rzadziej niż raz w roku). Po dokonaniu transakcji przy użyciu karty podarunkowej przekażą Państwo wykorzystane z karty podarunkowej środki pieniężne Sprzedawcy za pośrednictwem operatora płatności. Środki te wpłyną do Sprzedawców od operatora płatności po zrealizowaniu zamówienia, w danych okresach rozliczeniowych i będą pomniejszone o należną Państwu prowizję.
Zatem w dacie wydania karty podarunkowej nie dojdzie do wydania rzeczy, wykonania usługi lub zbycia prawa majątkowego, nie wystawią Państwo faktury z tytułu wydania (sprzedaży) karty podarunkowej, środki pieniężne otrzymane za te wydanie nie stanowić będą w dacie wydania karty trwałego przysporzenia dla Państwa.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że nie będą Państwo zobowiązani do rozpoznania przychodu w dacie wydania (sprzedaży) karty podarunkowej i otrzymanych środków pieniężnych za jej wydanie. (...)
Nie otrzymują Państwo również żadnych środków w dacie dokonania transakcji sprzedaży przez Sprzedawców na rzecz Klientów przy użyciu karty podarunkowej. Spółka jedynie będzie pośredniczyć w przekazaniu środków pieniężnych wykorzystywanych z karty podarunkowej do Sprzedawcy za pośrednictwem operatora płatności.
W związku z tym, nie będą Państwa zobowiązani do rozpoznania przychodu w dacie dokonania transakcji zakupu towarów/produktów pomiędzy Klientem a Sprzedawcą. (...)
Dopiero w związku z należną od Sprzedawcy prowizją, po Państwa stronie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego. Jeżeli więc usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. (...)
Odnosząc się natomiast do sytuacji, w której Klient nie wykorzysta karty podarunkowej bądź częściowo wykorzysta dostępne na niej środki, a karta będzie posiadała z góry określony termin ważności, to momentem rozpoznania przychodu podatkowego przez Państwa będzie dzień, w którym upłynął termin wyznaczony na jej realizację. W tym dniu otrzymane od Klienta środki pieniężne za wydanie karty i niewykorzystane przez Klienta na zakupy uzyskają cechę definitywności, powiększając tym samym majątek obrotowy Spółki i w tym dniu będą Państwo zobowiązani do rozpoznania przychodu podatkowego.
Zatem mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wartość niewykorzystanych kart podarunkowych bądź wartość częściowo wykorzystanych kart podarunkowych będzie stanowiła dla Państwa przychód w dacie utraty ważności tych kart podarunkowych".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.155.2023.2.PP)