Charakterystyka kosztów zarządu i sprzedażyUstawa o rachunkowości nie podaje definicji kosztów zarządu oraz kosztów sprzedaży. Wskazuje jedynie w art. 28 ust. 3 pkt 2 i 4, że kosztów ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny oraz kosztów sprzedaży produktów nie zalicza się do kosztu wytworzenia produktu (tj. wyrobu gotowego, usługi). Koszty te wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.
Koszty zarządu jednostki to koszty pośrednie związane z obsługą, utrzymaniem, administrowaniem, zarządzaniem, kierowaniem i organizacją jednostki rozpatrywanej jako całe przedsiębiorstwo. Koszty zarządu można podzielić na dwie podgrupy, tj. koszty administracyjno-gospodarcze oraz ogólnoprodukcyjne.
Koszty zarządu
|
koszty administracyjno-gospodarcze
|
koszty ogólnoprodukcyjne
|
-
|
płace i narzuty na płace pracowników zarządu,
|
-
|
koszty biurowe np. materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne, koszty archiwizacji danych, koszty obsługi rachunkowej,
|
-
|
koszty podróży służbowych pracowników zarządu,
|
-
|
koszty szkoleń pracowników zarządu,
|
-
|
opłaty za usługi i świadczenia związane z administrowaniem przedsiębiorstwem,
|
-
|
podatek od nieruchomości budynku zarządu,
|
-
|
koszty reprezentacji
|
|
-
|
koszty komórek, których ze względu na ich wielkość, nie wyodrębniono jako wydziałów produkcji pomocniczej np. magazyny ogólnozakładowe, laboratoria, bocznice kolejowe,
|
-
|
koszty funkcji pełnionych przez jednostkę jako całość, a w szczególności koszty ochrony mienia, szkoleń, bezpieczeństwa i higieny pracy, racjonalizacji i wynalazczości, dowozu pracowników, koszty zakupu i sprzedaży, jeśli nie prowadzi się kont "Koszty zakupu" i "Koszty sprzedaży",
|
-
|
koszty utrzymania budynków i pomieszczeń ogólnozakładowych i zarządu
|
|
Zwracamy jednak uwagę, że w niewielkich jednostkach podział kosztów zarządu na koszty administracyjno-gospodarcze oraz ogólnoprodukcyjne może być niecelowy.
Do kosztów ogólnego zarządu nie zalicza się kosztów związanych z utrzymaniem obiektów działalności socjalnej oraz obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych, czyli kosztów amortyzacji, remontów i konserwacji, usług sprzątania, opłat za zużycie energii elektrycznej, gazu, wody, ogrzewania, wynagrodzeń pracowników obsługi.
Koszty zarządu wyodrębnia się zazwyczaj w każdej jednostce prowadzącej księgi rachunkowe. Szczególnie uzasadnione jest wyodrębnienie kosztów zarządu gdy przedmiotem działalności jednostki są różne pod względem branżowym rodzaje i odmiany działalności podstawowej lub gdy zakres prowadzonej działalności jednostki jest bardzo szeroki i występuje potrzeba ustalenia dla każdej odmiany działalności, rodzaju lub placówki wyniku finansowego ze sprzedaży produktów lub towarów. Potrzeba wyodrębnienia kosztów zarządu występuje również w sytuacji, gdy w skład jednostki wchodzą samobilansujące się oddziały (zakłady). W małych jednostkach, prowadzących jedną odmianę działalności gospodarczej, można nie wyodrębniać kosztów zarządu.
Kosztami sprzedaży są natomiast koszty związane ze zbyciem produktów działalności jednostki, tj. wyrobów gotowych i usług, poniesione po wydaniu przedmiotu sprzedaży kupującemu lub po wyekspediowaniu produktu z magazynu producenta.
Koszty sprzedaży
|
-
|
koszty opakowań zbiorczych związanych z przygotowaniem wyrobów do transportu,
|
-
|
koszty transportu, jeżeli z umowy zawartej z nabywcą wynika, że obciążają one dostawcę,
|
-
|
koszty załadunku i wyładunku produktów w trakcie transportu,
|
-
|
koszty ubezpieczeń w transporcie,
|
-
|
prowizje pośredników z których usług jednostka korzysta w czasie sprzedaży efektów swojej działalności (np. ajentów, komisantów, agentów zagranicznych),
|
-
|
koszty napraw gwarancyjnych oraz obsługi poprodukcyjnej produktów u klientów, w tym koszty tworzonych rezerw na naprawy gwarancyjne,
|
-
|
koszty reklamy, do których zalicza się m.in. opłaty za udział w targach i wystawach, za kampanie reklamowe, zużycie rzeczowych składników majątkowych (np. eksponaty reklamowe, produkty przeznaczone do degustacji), nieodpłatnie wydane próbki wyrobów,
|
-
|
opłaty za korzystanie z licencji, naliczane w proporcji do liczby sprzedanych produktów wytworzonych na podstawie licencji,
|
-
|
podatek akcyzowy, gdy jednostka płaci go od sprzedanych wyrobów,
|
-
|
pozostałe koszty związane z obsługą sprzedaży efektów działalności jednostki
|
|
Do kosztów sprzedaży nie zalicza się ogólnych kosztów obsługi zbytu obciążających koszty zarządu. Chodzi tutaj o koszty utrzymania niewydzielonych komórek zbytu, biur spedycji, utrzymania i obsługi magazynów wyrobów gotowych i półfabrykatów, podróży służbowych odbywanych w sprawach zbytu, usług telekomunikacyjnych i radiotelekomunikacyjnych, analiz i prób jakości wyrobów. Koszty te kwalifikuje się do kosztów ogólnego zarządu lub kosztów działalności pomocniczej.
Nie wyodrębnia się w jednostce kosztów sprzedaży, jeśli ich wartość jest nieistotna, a ich pominięcie nie wpływa negatywnie na ocenę sprzedaży poszczególnych grup wyrobów. W takiej sytuacji koszty sprzedaży zalicza się do kosztów zarządu. |