Spółka z o.o. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje samochód ciężarowy objęty w leasing operacyjny. W samochodzie zainstalowano dodatkową zabudowę, której wartość przekracza 20.000 zł. Nie jest ona zamontowana na stałe. W razie potrzeby można ją zdemontować. Czy koszt tej zabudowy może być kosztem uzyskania przychodów?
Koszt zainstalowanej w samochodzie zabudowy może być kosztem uzyskania przychodów. W zależności od charakteru wykonanych prac, poniesione nakłady powinny być rozliczone w kosztach bezpośrednio albo poprzez odpisy amortyzacyjne.
W rozumieniu ustawy o CIT umowa leasingu operacyjnego podpisana przez przedsiębiorcę, której przedmiotem jest rzecz ruchoma, to umowa, która została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, a suma ustalonych w umowie opłat pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Tak wynika z art. 17b ust. 1 updop.
W przypadku gdy podatnik dokonuje nakładów na przedmiot objęty w leasing operacyjny, który wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej, poniesione koszty ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W zależności od charakteru tych nakładów ich wartość odnosi w koszty w sposób bezpośredni, bądź poprzez odpisy amortyzacyjne. Odpisy amortyzacyjne wystąpią, jeśli w wyniku poczynionych wydatków doszło do ulepszenia rzeczy (przykładowo ulepszenia samochodu), gdyż wówczas mamy do czynienia z inwestycją w obcym środku trwałym, która w rozumieniu art. 16a ust. 2 pkt 1 updop podlega amortyzacji.
O ulepszeniu mówimy, gdy suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację np. obcego środka trwałego w danym roku podatkowym przekroczy 10.000 zł i wydatki te spowodują wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji (art. 16g ust. 13 updop).
Ulepszenie środka trwałego polega na:
- przebudowie, tj. zmianie (poprawieniu) istniejącego stanu środka trwałego na inny,
- rozbudowie, tj. powiększeniu (rozszerzeniu) składnika majątkowego, w szczególności budynku i budowli, linii technologicznej itp.,
- adaptacji, tj. przystosowaniu (przerobieniu) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych,
- rekonstrukcji, tj. odtworzeniu (odbudowaniu) zużytego całkowicie lub częściowo składnika majątkowego,
- modernizacji, tj. unowocześnieniu składnika majątkowego.
Ulepszeniem w ramach tych prac są również wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł.
Należy podkreślić (o czym już wspominaliśmy), że do ulepszenia dochodzi wówczas, gdy w wyniku wykonanych prac doszło do zwiększenia wartości użytkowej ulepszanej rzeczy w stosunku do jej wartości z dnia przyjęcia do używania.
W analizowanym przypadku spółka poniosła wydatek na zainstalowanie dodatkowej zabudowy w leasingowanym samochodzie ciężarowym. Wartość zabudowy przekracza 20.000 zł.
Jeśli w wyniku wykonanych prac doszło do ulepszenia pojazdu, to poniesione koszty spółka powinna rozliczyć poprzez odpisy amortyzacyjne, uznając poczynione nakłady za inwestycję w obcym środku trwałym. Jeśli natomiast nie doszło do ulepszenia, to koszty te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób bezpośredni.