Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
GOFIN podpowiada (strona główna) » Podatek dochodowy » Majątek trwały - rozliczenie podatkowe » Niezamortyzowana wartość znaków towarowych po zaprzestaniu ich wykorzystywania
Podatek dochodowy - zasoby bezpłatne
Majątek trwały - rozliczenie podatkowe
Dodatek nr 12 do Przeglądu Podatku Dochodowego
nr 14 (590) z dnia 20.07.2023
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Stawka amortyzacyjna dla know-how Amortyzacja wartości firmy

Niezamortyzowana wartość znaków towarowych po zaprzestaniu ich wykorzystywania

W planach jest, że część obecnie używanych znaków towarowych przestanie być wykorzystywana przez spółkę i zostanie zastąpiona nowo utworzonymi znakami towarowymi lub innymi znakami towarowymi, do których prawa posiada spółka. Dotychczasowe znaki zostaną zlikwidowane i wykreślone z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Możliwe jest, że do momentu likwidacji nie dojdzie do pełnej amortyzacji tych znaków. Czy w momencie wykreślenia znaków towarowych z ewidencji kwotę stanowiącą nadwyżkę wartości początkowej znaków towarowych ponad sumę dokonanych od nich i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

W momencie wykreślenia znaków towarowych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, kwota stanowiąca nadwyżkę wartości początkowej znaków towarowych ponad sumę dokonanych od nich i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, będzie stanowić koszt uzyskania przychodów.

Odnosząc się do kwestii możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów nieumorzonej wartości znaków towarowych, należy wskazać, że w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych zawartym w art. 16 ust. 1 updop wymienia się straty:

  • powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 16 ust. 1 pkt 6 updop),
  • w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych, jeżeli środki te lub wartości zostały przeniesione poza terytorium RP w sposób, o którym mowa w art. 24f updop (art. 16 ust. 1 pkt 6a updop).

Niemniej jednak regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 6 i 6a updop nie znajdą zastosowania w rozpatrywanej sytuacji. Wynika to z faktu, że pierwszy z powołanych przepisów dotyczy wyłącznie likwidacji środków trwałych, a nie likwidacji wartości niematerialnych i prawnych. Z kolei drugi z przepisów nie może znaleźć zastosowania z uwagi na brak przeniesienia znaków towarowych poza terytorium RP w sposób opisany w art. 24f updop.

Kluczowe znaczenie ma tu natomiast art. 16 ust. 1 pkt 5 updop. Przepis ten stanowi, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 updop. Z powołanego art. 16 ust. 1 pkt 5 updop wynika, że w przypadku wystąpienia straty z tytułu likwidacji m.in. wartości niematerialnej i prawnej, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć jedynie tę część jej wartości początkowej, która nie została już zaliczona do przedmiotowych kosztów poprzez dokonane odpisy amortyzacyjne. Przy czym stratę generuje utrata możliwości korzystania z wartości niematerialnej i prawnej, co powoduje, że poniesiony historycznie wydatek - w części jeszcze nierozliczonej dla celów podatkowych - przestaje stanowić jakąkolwiek wartość dla podatnika, a więc stanowi stratę. Tak więc w momencie wykreślenia znaków towarowych z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, strata będzie stanowić u wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów.

Podobne rozstrzygnięcie znajdziemy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.233.2021.1.BJ.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Stawka amortyzacyjna dla know-how Amortyzacja wartości firmy
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.