(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2023 r., nr 0111-KDSB1-2.440.271.2022.3.DS)
Data ważności: od 10 marca 2023 r. do 10 marca 2028 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - przebudowa budynku Domu Pomocy Społecznej.
Opis usługi: usługa polegająca na przebudowie budynku Domu Pomocy Społecznej (...) przeznaczonego do stałego zamieszkania sklasyfikowanego do PKOB 1130 (...)
Rozstrzygnięcie: przebudowa obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy oraz art. 146ea pkt 2 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy
Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania przepisu art. 41 ust. 12 ustawy oraz określenia stawki podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
(...) Przedmiotem wniosku jest świadczenie kompleksowe, które składa się z 3 towarów i 3 usług.
Wykonanie przedmiotu wniosku miało na celu ułatwienie funkcjonowania, przemieszczania się starszym i schorowanym ludziom, którzy nie mają możliwości samodzielnego poruszania się na wózkach inwalidzkich.
Klasyfikacja PKOB obiektu, w którym wykonywany był przedmiot wniosku - 1130 Budynki zbiorowego zamieszkania. (...)
Na cele mieszkalne wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi przeznaczone jest 100% całkowitej powierzchni użytkowej budynku (wszystkie pomieszczenia związane są z podstawową usługą budynku - Dom Pomocy Społecznej, brak jest innych usług świadczonych na zewnątrz).
Przedmiotowe świadczenie było wykonywane w ramach przebudowy.
Czynności wykonywane w ramach świadczenia z punktu widzenia nabywcy tworzą jedną całość i nie może on skorzystać osobno z poszczególnych czynności wykonywanych w ramach realizacji świadczenia.
Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie wykonywane czynności są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą jedną całość sprzedawaną nierozłącznie.
(...) świadczenie kompleksowe ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy, dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej), niezależnie opodatkowane świadczenia. (...)
(...) należy wskazać, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności (...) obiektywnie będą tworzyć w aspekcie gospodarczym jedną całość nabywaną nierozłącznie, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Realizacja przedmiotowego świadczenia wymaga podjęcia wielu czynności, które nie stanowią celu samego w sobie i nie stanowią odrębnych, lecz są środkami służącymi każdorazowo do wykonania kompleksowego świadczenia obejmującego przebudowę budynku (...).
(...) Aby uzyskać efekt na jakim zależy klientom Wnioskodawcy, konieczne jest przeprowadzenie wszystkich elementów przedmiotowego świadczenia.
(...) w przypadku gdy stawka podatku od towarów i usług dla opisanej we wniosku usługi nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danej usługi do odpowiedniej klasyfikacji (PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisana usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie. (...)
Usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.
(...) »przebudowa« - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze: zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie: obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.
W konsekwencji, opisana we wniosku usługa - przebudowa budynku Domu Pomocy Społecznej (...) stałego zamieszkania, sklasyfikowanego do PKOB 1130 - stanowi usługę przebudowy obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegającą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a ustawy.
WIS - co do zasady - rozstrzyga o klasyfikacji statystycznej i stawce podatku od towarów i usług dla jednego towaru, jednej usługi lub jednego świadczenia kompleksowego.
W niniejszej sprawie, analizie podlegało wyłącznie świadczenie polegające na przebudowie budynku Domu Pomocy Społecznej (...) sklasyfikowanego do PKOB 1130. Tutejszy Organ nie rozstrzygał zatem w zakresie prawidłowości klasyfikacji budynku, wskazanego w opisie usługi, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę przyjęto jako element opisu sprawy (...)".