(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2023 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.290.2023.2.JM)
"(...) Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje rozszerzyć flotę posiadanych przez siebie pojazdów o kolejne pojazdy o następujących cechach: samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, posiadający dwa rzędy siedzeń, będący pojazdem o specjalnym przeznaczeniu POGOTOWIE TECHNICZNE/WARSZTAT. DMC pojazdu wynosi 3.500 kg. Nabycie pojazdu samochodowego będącego przedmiotem wniosku oraz wydatki eksploatacyjne będą dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmiotem wniosku są następujące wydatki eksploatacyjne: nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą, opłaty rejestracyjne, badania diagnostyczne, ubezpieczenie pojazdu. Pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Wnioskodawca złoży deklarację VAT-26 w momencie poniesienia pierwszego wydatku związanego z użytkowaniem pojazdu tj. w tym przypadku z momentem jego zakupu. Pojazd będzie użytkowany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z czynnościami stanowiącymi przedmiot działalności przedsiębiorstwa. W przypadku zakupu takiego pojazdu i wprowadzenia go do użytkowania, Wnioskodawca wprowadzi właściwe postanowienie regulaminu zakładowego, z którego będzie wynikać zakaz używania pojazdu w sposób niezwiązany z przedmiotem działalności przedsiębiorstwa i zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy pojazdu. (...)
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 należą pojazdy z jednym rzędem siedzeń, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 i pkt 2 oraz pojazdy specjalne, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3.
Pojazd będący przedmiotem wniosku posiada dwa rzędy siedzeń, zatem nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy.
Jak wskazał Wnioskodawca pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Tym samym nie można uznać, że pojazd, o którym mowa we wniosku jest pojazdem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2, tj. pojazdem, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
(...) Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jej celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.
Nie można uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej gdy np. zostaną ustalone zasady używania pojazdów, jednakże nie istnieją żadne zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie; przykładowo istnieje zakaz używania przez pracowników pojazdów do celów prywatnych, jednakże nikt nie weryfikuje czy zakaz ten jest respektowany.
Odnosząc się do wydatków, takich jak: zakup pojazdu, nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą i badania diagnostyczne należy zauważyć, że w świetle powyższego, aby mieć prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. wydatkami będą Państwo zobowiązani wprowadzić zasady wykluczające użycie samochodu do celów prywatnych oraz będziecie mieć Państwo obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego dotyczącego wydatków takich jak: zakup pojazdu, nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą i badania diagnostyczne, w przypadku gdy wprowadzicie Państwo odpowiednie zasady, ale nie będziecie prowadzić Państwo ewidencji przebiegu pojazdu, gdyż nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy (...)".