W grupowaniu PKWiU 49.4 "Transport drogowy towarów oraz usługi związane z przeprowadzkami" mieści się m.in.:
- transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów w kontenerach (PKWiU 49.41.14.0),
- transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych (PKWiU 49.41.15.0),
- pozostały transport drogowy towarów (PKWiU 49.41.19.0),
- wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą (PKWiU 49.41.20.0),
- pozostałe usługi związane z przeprowadzkami (PKWiU 49.42.19.0).
Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU zamieszczonych na stronie https://stat.gov.pl/:
1) grupowanie PKWiU 49.41.15.0 swym zakresem obejmuje transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych, takich jak: zboża, mąka, cement, piasek, węgiel itp.,
2) grupowanie PKWiU 49.41.19.0 obejmuje:
- transport drogowy pozostałymi pojazdami specjalnymi, gdzie indziej niesklasyfikowany, należy do nich transport odpadów (bez zbierania i usuwania odpadów), betonu, makadamu smołowego, samochodów, itp.,
- transport drogowy towarów pojazdami innymi niż specjalne, gdzie indziej niesklasyfikowany;
grupowanie to nie obejmuje usług związanych ze zbieraniem odpadów wraz z ich transportem, sklasyfikowanych w PKWiU 38.11 lub 38.12;
3) grupowanie PKWiU 49.41.20.0 obejmuje wynajem samochodów ciężarowych i innych pojazdów samochodowych do przewozu towarów, z kierowcą - w grupowaniu tym nie znajduje się transport drogowy towarów, sklasyfikowany w PKWiU 49.41.1 oraz wynajem samochodów ciężarowych bez kierowcy, sklasyfikowany w PKWiU 77.12.11.0.
Z kolei "Magazynowanie i przechowywanie towarów" sklasyfikowane w PKWiU 52.1 swym zakresem obejmuje magazynowanie i przechowywanie:
- towarów zamrożonych lub schłodzonych (PKWiU 52.10.11.0),
- cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0),
- ziaren zbóż (PKWiU 52.10.13.0),
- pozostałych towarów (PKWiU 52.10.19.0).
Z wyjaśnienia Ministerstwa Aktywów Państwowych zamieszczonych na stronie internetowej www.gov.pl: "Pytania i odpowiedzi do ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych" wynika m.in., że: "(...) W przypadku gdy gmina zamieści na swoim BIP informację o zamiarze dokonania zakupu węgla, będzie ona stroną umów sprzedaży węgla na rzecz mieszkańców (mimo zaangażowania podwykonawców, np. lokalnych przedsiębiorców).
Oznacza to, że gmina będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży węgla. Lokalny przedsiębiorca będzie zaś musiał rozliczyć VAT w swoim zakresie, np. w odniesieniu do wynagrodzenia otrzymanego od gminy za wykonaną usługę związaną z czynnościami wykonywanymi na rzecz gmin (podkreślenie redakcji) (...)".
Zdaniem redakcji uznać należy, że jeżeli świadczone przez podatnika (przy założeniu, że nie świadczy żadnej kompleksowej usługi) usługi mieszczą się w PKWiU pod symbolem 49.4 (np. pod PKWiU 49.41.15.0 - "Transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych"), wówczas wystawione faktury sprzedaży w JPK_V7M, będą podlegały oznaczeniu kodem GTU_13.
W tym miejscu warto nadmienić, że to na podatniku spoczywa obowiązek prawidłowego sklasyfikowania dokonywanych czynności. Na gruncie prawa podatkowego zasadą jest, że o rodzaju czynności decyduje nie nazwa nadana przez strony, lecz rzeczywisty charakter czynności. Zatem zadaniem podatnika jest właściwe sklasyfikowanie danej czynności i na tej podstawie ustalenie zasadności zastosowania oznaczenia GTU_13. Jeżeli jednak podatnik ma trudności z klasyfikacją świadczonych usług i w konsekwencji ma problemy z prawidłowym wypełnianiem JPK_VAT, to może wystąpić o wydanie WIS, a następnie ewentualnie o interpretację indywidualną (w zakresie zasadności stosowania GTU).
Jeżeli więc świadczone przez podatnika usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 49.4, to w części ewidencyjnej dotyczącej sprzedaży JPK_VAT powinny być one oznaczone symbolem GTU_13.