Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
VAT i akcyza - zasoby bezpłatne
Oznaczanie transakcji krajowych i zagranicznych w JPK_V7M/V7K
Dodatek nr 15 do Poradnika VAT
nr 19 (595) z dnia 10.10.2023
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Usługi niematerialne świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych Sposoby dokonania korekty przy błędnym GTU

Konieczność skorygowania pliku JPK_VAT z deklaracją

Uwaga

Oznaczeń GTU nie stosuje się dla transakcji udokumentowanych zbiorczymi dowodami RO i WEW oraz do transakcji nabycia towarów i usług skutkujących powstaniem podatku należnego (WNT, import towarów, import usług).

Jeżeli w JPK_VAT z deklaracją za dany okres występują jakiekolwiek błędne dane (w części deklaracyjnej czy ewidencyjnej) lub podatnik skoryguje transakcję (np. wystawi lub otrzyma faktury korygujące in minus/in plus), to zobowiązany jest on do wysłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej korekty pliku za ten okres rozliczeniowy. Korekta pliku JPK_VAT może obejmować: wyłącznie ewidencję, wyłącznie deklarację lub ewidencję i deklarację.

Przy czym, jak czytamy w broszurze informacyjnej dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją: "(...) W przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane (...).

Dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku. Korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej, np. w zakresie NIP kontrahenta, nie będzie miała wpływu np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku (...)".

Podatnik zobowiązany jest przesłać korektę ewidencji VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, lub w przypadku zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji. Tak wynika z art. 109 ust. 3e ustawy o VAT.

Jednocześnie na podstawie art. 109 ust. 3f-3k ustawy o VAT, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi w przesłanej ewidencji błędy, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, wówczas wzywa podatnika do ich skorygowania, wskazując te błędy.

Jeżeli podatnik nie prześle skorygowanej ewidencji lub nie złoży wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (albo zrobi to po terminie), lub jeżeli nie wykaże w złożonych wyjaśnieniach, że ewidencja nie zawiera błędów wskazanych w wezwaniu, wówczas naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nałożyć na podatnika karę pieniężną w wysokości 500 zł, za każdy błąd wskazany w wezwaniu (powyższe nie dotyczy podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która za ten sam czyn poniesie odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe). Karę trzeba będzie wpłacić w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji w tej sprawie.

W związku z powyższym, jeżeli podatnik stwierdził błąd w zakresie podanego w ewidencji sprzedaży VAT kodu GTU, to powinien skorygować JPK_V7M (pomimo że nie doszło do zaniżenia zobowiązania podatkowego w VAT).

Gdyby jednak podatnik takiego błędu nie zauważył, to chcąc uniknąć ewentualnej kary musiałby go poprawić po wezwaniu przez naczelnika urzędu skarbowego (w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania).

Podobnie wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 17 marca 2021 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.501.2020.2.AG. Czytamy w niej:

"(...) Nowy JPK_VAT, który obejmie część deklaracyjną i ewidencyjną, obowiązkowo składają wszyscy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni za okresy od 1 października 2020 r. (...) w sytuacji gdy Wnioskodawca nieprawidłowo przyjął, że produkt należy do określonej grupy GTU oraz nieprawidłowo przyjął, że produkt nie należy do określonej grupy GTU zainteresowany zobowiązany jest skorygować część ewidencyjną nowego JPK_VAT z deklaracją (...). Zatem stanowisko Wnioskodawcy - oceniane całościowo - uznano za nieprawidłowe, ze względu na błędne stanowisko Wnioskodawcy dotyczące korygowania plików JPK_VAT oraz deklaracji JPK_VAT (...)".

Uwaga

Od 1 stycznia 2022 r. na mocy znowelizowanych przepisów nie ma już obowiązku składania tzw. czynnego żalu przy wysyłaniu korekty JPK_VAT z deklaracją (tj. w sytuacji złożenia korekty JPK_VAT dotyczącej zarówno części ewidencyjnej i deklaracyjnej lub samej części ewidencyjnej).

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Usługi niematerialne świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych Sposoby dokonania korekty przy błędnym GTU
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.