Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
Prawo pracy - zasoby bezpłatne
Stosowanie RODO w kadrach i płacach
Dodatek nr 19 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy
nr 20 (590) z dnia 10.10.2023
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Obowiązkowe przeglądy danych i okres przechowywania danych ZFŚS MONITORING PRACOWNIKÓW

BHP A RODO

W zakresie obowiązków ze sfery bhp, które ciążą na pracodawcach i wiążą się ściśle z przetwarzaniem danych osobowych, należy wymienić przede wszystkim medycynę pracy i szkolenia bhp pracowników. Należy pamiętać, że pracodawca dopuszcza pracownika do pracy, jeśli pracownik posiada aktualne badania medycyny pracy, odbył szkolenie wstępne bhp, został zapoznany z oceną ryzyka zawodowego oraz z zasadami ochrony przed zagrożeniami. W sferze bhp podstawą przetwarzania danych osobowych są przepisy prawa - art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z odpowiednimi przepisami Kodeksu pracy. Z kolei w przypadku danych szczególnych kategorii jest odrębna podstawa - art. 9 ust. 2 lit. h RODO - gdy przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii Europejskiej lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia.

Ważne: Pracodawca powinien mieć podpisaną umowę w zakresie medycyny pracy z podmiotem wykonującym działalność leczniczą w celu sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad zatrudnionymi pracownikami.

Oceniając relacje zachodzące pomiędzy pracodawcą a jednostką medycyny pracy należy stwierdzić, że każdy z tych podmiotów jest niezależnym administratorem danych osobowych. Nie zachodzi w tym przypadku relacja powierzenia przetwarzania danych osobowych, a więc błędne są praktyki zawierania umów powierzenia przetwarzania danych w takiej relacji.

Pracodawca kieruje pracowników na badania okresowe i kontrolne. W przypadku osób przyjmowanych do pracy kierowanych na badania wstępne mamy do czynienia z osobą, która jeszcze nie jest pracownikiem, dlatego w tym zakresie od początku istniały wątpliwości co do zakresu danych, jakie w takiej sytuacji pracodawca może wskazać w skierowaniu na badania. Wątpliwość dotyczyła adresu zamieszkania oraz numeru PESEL. Ostatecznie przyjęto, że "osoba przyjmowana do pracy" to kategoria pośrednia pomiędzy kandydatem do pracy uczestniczącym w procesie rekrutacji a pracownikiem. Uzasadnia to przetwarzanie danych osobowych w zakresie adresu zamieszkania celem zawarcia umowy o pracę (art. 6 ust. 1 lit. b RODO) - por. str. 12 niniejszego dodatku.

Uwaga! UODO w stanowisku w sprawie wywieszania informacji o pracownikach na tablicach z 18 marca 2020 r. przyjął, że procedura kierowania na badania i wystawiania zaświadczeń o zdolności do pracy jest ściśle uregulowana prawnie. Informacje w tym zakresie przepływają między pracownikiem, lekarzem medycyny pracy, a pracodawcą i nie ma żadnego uzasadnienia do upubliczniania takich informacji, a więc zakazane jest wywieszanie publicznie list osób, które powinny odbyć w najbliższym czasie badania. UODO w tym stanowisku wręcz wprost wskazał, że pracowników, którym kończą się badania można poinformować o tym fakcie w inny sposób niż przez publiczne wywieszanie list z nazwiskami. Nie widzi jednak przeszkód, aby ze względów bezpieczeństwa i organizacji pracy informować publicznie, kto ma dodatkowe uprawnienia np. do prowadzenia wózka widłowego. Tego typu informacja może także pomóc w ustaleniu, czy danego sprzętu używa osoba z odpowiednimi kwalifikacjami, a tym samym może zapobiec sytuacji, w której będzie próbowała skorzystać z niego osoba nieuprawniona. W ocenie Urzędu takie rozwiązanie służy usprawnieniu oraz organizacji pracy w danym zakładzie pracy i odbywa się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu pracodawcy, który nie narusza praw i wolności osób, których dane dotyczą (por. stanowisko UODO z 18 marca 2020 r. w sprawie wywieszania informacji o pracownikach na tablicach).

W przypadku zdarzeń wypadkowych, które niekoniecznie muszą stanowić wypadek przy pracy, a także przy wypadkach przy pracy może pojawić się jeszcze jedna podstawa przetwarzania danych osobowych, wynikająca z art. 9 ust. 2 lit. c RODO, która umożliwia przetwarzanie danych, gdy jest to niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody.

Należy pamiętać, że zgodnie z motywem 46 RODO, żywotny interes innej osoby fizycznej powinien zasadniczo być podstawą przetwarzania danych osobowych wyłącznie w przypadkach, gdy ewidentnie przetwarzania tego nie da się oprzeć na innej podstawie prawnej.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Obowiązkowe przeglądy danych i okres przechowywania danych ZFŚS MONITORING PRACOWNIKÓW
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.