Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
VAT i akcyza - zasoby bezpłatne
Jak korygować transakcje opodatkowane VAT?
Dodatek nr 10 do Poradnika VAT
nr 12 (612) z dnia 20.06.2024
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Błędy poprawiane notą korygującą Zasady korygowania podatku należnego i naliczonego

Anulowanie faktur

» Spełnienie przesłanek umożliwiających anulowanie faktury

W ustawie o VAT oraz w przepisach rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, brak jest regulacji, które odnosiłyby się do anulowania faktur. Z tym, że ugruntowana linia orzecznicza organów podatkowych dopuszcza tego typu rozwiązanie, ale tylko wyjątkowo - w określonych przypadkach. Zatem zdaniem organów podatkowych:

  • w drodze wyjątku dopuszczalne jest anulowanie faktury, sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie;
  • anulowanie faktur powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego;
  • anulowanie faktury dotyczy tylko tych przypadków, gdy faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.

Powyższe przykładowo potwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.282.2023.2.AMA. Czytamy w niej: "(...) Anulowanie faktury powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. (...) anulowanie faktury może nastąpić po spełnieniu łącznie dwóch przesłanek:

  • faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego,
  • faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną (podkreślenie redakcji) (...)".

Jednocześnie organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.178.2022.1.JSZ wskazał, że niewprowadzenie faktury do obrotu prawnego może mieć miejsce, gdy:

  • faktura nie zostanie wysłana do kontrahenta,
  • faktura zostanie wysłana, ale nie zostanie odebrana przez kontrahenta, bądź
  • faktura zostanie wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur - oryginał i kopię - a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach), oraz
  • nie doszło do zrealizowania transakcji.

Kwestia faktur, które nie zostały wprowadzone do obiegu prawnego (wystawione faktury wróciły do podatnika i nie zostały ujęte w ewidencjach kontrahenta) była rozpatrywana przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.360.2022.1.JK. W jego ocenie: "(...) skoro w opisanej sytuacji mamy do czynienia z fakturami, które nie zostały wprowadzone do obiegu prawnego (wystawione faktury wróciły do Nadleśnictwa i nie zostały ujęte w ewidencjach kontrahenta) oraz nie dokumentują one faktycznie wykonanych zdarzeń gospodarczych w postaci »ponownego« wykonania usługi, to Nadleśnictwo będzie miało prawo do anulowania tych faktur, poprzez opatrzenie obu egzemplarzy faktury odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach ich anulowania i pozostawieniu ich w dokumentacji podatkowej (...)".

Z kolei WSA w Łodzi w nieprawomocnym wyroku z dnia 27 września 2023 r., sygn. akt I SA/Łd 575/23 stwierdził wbrew przekonaniu skarżącej, że w polskim systemie prawnym nie występuje instytucja anulowania faktur w sytuacji wydania ich nabywcy usługi czy towaru. W takim przypadku jedyną formą »wycofania« wadliwie wystawionej faktury VAT jest jej korekta w trybie i na warunkach określonych w ustawie o VAT.

Faktura


Podatnicy aktualnie mogą dobrowolnie wystawiać faktury ustrukturyzowane.

MF w pytaniach i odpowiedziach dotyczących KSeF (znajdujących się na stronie internetowe: https://www.podatki.gov.pl/ksef/pytania-i-odpowiedzi-ksef/) w odniesieniu do możliwości anulowania faktury odrzuconej w KSeF wyjaśniło, że: "(...) Faktura, która została odrzucona nie jest uznawana za wystawioną, zatem nie można do niej wystawić korekty ani jej anulować. W przypadku odrzucenia faktury przez system do decyzji podatnika należy, czy będzie chciał ją poprawić i wysłać ponownie do KSeF. Odrzucenie faktury przez system może wystąpić jedynie z powodu niezgodności struktury pliku z wzorem logicznym lub z powodu wprowadzania jej do systemu przez osobę nieuprawnioną. Zachęcamy do implementacji w systemach służących do fakturowania mechanizmów sprawdzających zgodność pliku xml ze wzorem struktury logicznej przed wysyłką pliku, co w praktyce wyeliminuje opisaną w pytaniu sytuację (...)".

W tym miejscu należy wyjaśnić, że fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF, a za otrzymaną w dniu przydzielenia jej numeru KSeF (zgodnie z art. 106na ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o VAT). Powyższe oznacza, że faktura taka weszła do obrotu prawnego (mając na uwadze, że faktura, która została odrzucona nie jest uznawana za wystawioną).

W związku z powyższym należy wywnioskować, że anulowanie wystawionych faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) nie znajduje zastosowania w KSeF. W takiej sytuacji przyjmujemy bowiem, że e-faktura weszła do obrotu prawnego. Zatem formą "wycofania" pomyłkowo wystawionej faktury jest jej korekta przez dostawcę/usługodawcę w trybie i na warunkach określonych w ustawie o VAT.

» Anulowanie wystawionych faktur z powodu zmiany ceny lub ilości towaru

W przypadku gdy na fakturze wystąpiła pomyłka w cenie lub ilości dostarczonego towaru wystawiam kontrahentom faktury korygujące. Obecnie kontrahent zażądał anulowania uprzednio wystawionej faktury. Czy mam prawo anulować taką fakturę?

Przepisy ustawy o VAT ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur.

W praktyce dopuszczalne jest jednak anulowanie faktury, polegające na przekreśleniu oznaczenia oryginał/kopia faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Istotnym jest, że anulowanie faktury powinno dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2021 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.380.2021.2.PRM wyraźnie wskazał, że: "(...) anulowanie powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktur odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania i pozostawienie ich w dokumentacji podatkowej, bez wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Tym samym wystawca faktury powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych (...)".

W rozpatrywanej sprawie dostawa produktów została dokonana i potwierdzona odpowiednim dokumentem dostawy. Pierwotna faktura została odebrana przez kontrahenta i podatnik dokonał jej rozliczenia w odpowiednich ewidencjach VAT. Ostatecznie organ podatkowy uznał, że: "(...) skoro w opisanej sytuacji mamy do czynienia z fakturą, która została wprowadzona do obiegu prawnego (wystawiona faktura została odebrana przez kontrahenta) oraz dokumentuje ona faktycznie wykonane zdarzenie gospodarcze w postaci dostawy towaru, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do anulowania takiej faktury (podkreślenie redakcji) (...)".

W tej samej interpretacji Dyrektor KIS wyjaśnił, że dokonanie korekty faktury jest możliwe (m.in. z tytułu zmiany ceny lub ilości dostarczonego towaru) jedynie w przypadku, gdy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego, tzn. została przyjęta (odebrana) przez nabywcę towaru lub usługi oraz ujęta w rozliczeniach. Natomiast nie ma możliwości dokonania korekty faktury w sytuacji, gdy pierwotna faktura została wystawiona, ale nie weszła do obrotu prawnego (z uwagi na to, że nie została przekazana adresatowi). Taka faktura nie wywołuje bowiem skutków prawnych.

Ciekawą interpretacją jest również interpretacja indywidualna z dnia 21 stycznia 2021 r., nr 0461-ITPP1.4512.961.2016.6.MP (wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem NSA z dnia 21 lutego 2020 r., sygn. akt I FSK 1858/17). Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że podatnik nie posiada oryginałów faktur, dokumentujących poszczególne etapy zamówienia. Współpracownik kontrahenta, który przyznał się do sfałszowania dokumentu zamówienia oraz dołączonej specyfikacji, nie zwrócił spółce wspomnianych faktur. Czytamy w niej: "(...) należy uznać, że przedmiotowe faktury zostały wprowadzone do obrotu i nie ma tu znaczenia fakt, że wspomnianych faktur nie posiada kontrahent Wnioskodawcy, lecz nieuczciwy Współpracownik, który jak się okazało nie miał uprawnień do działania na rzecz (...). Na powstanie obowiązku podatkowego nie ma wpływu fakt, że faktury trafiły do podmiotu, który jak wynika z okoliczności sprawy - nie ma nic wspólnego z opisaną transakcją.

(...) w sytuacji gdy faktury będące przedmiotem wniosku zostały sporządzone, wprowadzone do obiegu i nadal pozostają w obrocie gospodarczym, to Wnioskodawca nie ma możliwości anulowania powyższych faktur, wystawionych w związku z realizacją poszczególnych etapów opisanego zamówienia. Wnioskodawca nie ma tym samym prawa do skorygowania podstawy opodatkowania oraz należnego podatku VAT (...)".

Reasumując, jeżeli pierwotna faktura została wystawiona i wprowadzona do obrotu prawnego (została przekazana adresatowi), wówczas Czytelnik nie ma prawa do jej anulowania. W takiej sytuacji należy wystawić fakturę korygującą.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Błędy poprawiane notą korygującą Zasady korygowania podatku należnego i naliczonego
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.