Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
Rachunkowość - zasoby bezpłatne
Praktyczne zastosowanie Krajowych i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
Dodatek nr 12 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
nr 18 (618) z dnia 20.09.2024
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Sposób postępowania w zależności od przyczyny wystąpienia zmiany przepływów Możliwość stosowania uproszczeń w odniesieniu do nieistotnej pozycji i transakcji

Koszty produkcji billboardu sponsorskiego według MSR 38

Spółka akcyjna "A" stosująca MSR/MSSF zleciła agencji "Y" wyprodukowanie billboardu sponsorskiego, tzn. kilkusekundowego utworu audiowizualnego, prezentującego sponsora. Spółka otrzymała fakturę z tytułu "Produkcja billboardu sponsorskiego" na łączną kwotę netto 5.800 zł, w tym 2.800 zł za postprodukcję i wynagrodzenie oraz 3.000 zł za prawa do użytkowania billboardu na 1 rok w emisji TV (licencja). Spółka zastrzegła sobie prawo do przedłużenia licencji. Koszt produkcji billboardu ujęła na rozliczeniach międzyokresowych kosztów (z tytułu marketingu/reklamy) i będzie je rozliczać przez 12 m-cy. W przypadku przedłużenia licencji spółka planuje ponownie zaksięgować kwoty związane z przedłużeniem licencji. Za wartości niematerialne i prawne spółka uznaje składniki podlegające ewidencji bilansowej i podatkowej, w tym licencje, o okresie wykorzystania dłuższym niż 1 rok i wartości od 2.000 zł do 10.000 zł, mimo iż MSR 38 nie wskazuje okresów dla tych składników. Czy ewidencja poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów (całej kwoty 5.800 zł) jest prawidłowa?

Przedstawione pytanie porusza kilka wątków związanych z wartościami niematerialnymi oraz kosztami działalności reklamowej. W odpowiedzi postaramy się omówić poszczególne rozwiązania, zwracając uwagę na wymagania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) w tym zakresie.

1. Możliwość stosowania uproszczeń w odniesieniu do nieistotnej pozycji i transakcji

MSSF ukierunkowane są na sprawozdawczość finansową użyteczną dostawcom kapitału. W związku z tym regulacje międzynarodowe dopuszczają możliwość stosowania uproszczeń w zakresie ujmowania, wyceny, prezentacji i ujawniania informacji w odniesieniu do nieistotnej pozycji i transakcji. Wyraźnie wskazują na to zapisy pkt 30 i 31 MSR 1 "Prezentacja sprawozdań finansowych" oraz pkt 8 MSR 8 "Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów". Podejście uproszczone nie jest uzasadnione, jeśli jego celem jest realizacja założonego, określonego celu sprawozdawczego (np. manipulacja wynikiem finansowym). Warto również podkreślić, że ocena istotności uwzględnia nie tylko wartość lub wynik pojedynczej transakcji lub pozycji, lecz łączny wpływ wielu zbliżonych lub identycznych transakcji lub pozycji na sprawozdanie finansowe. Nie znając podstawowych parametrów ekonomicznych spółki "A" oraz liczby transakcji danego typu nie możemy ocenić istotności przestawionej pozycji dla sprawozdania finansowego. Biorąc jednak pod uwagę jej nominalny wymiar (5.800 zł) można przypuszczać, że ujęte kwoty są nieistotne (w ujęciu pojedynczej transakcji, jak i szerszej grupy tego typu transakcji). W takim przypadku jednostka może ująć transakcję zgodnie z polityką rachunkowości, która może uwzględniać przedstawione wyżej rozwiązania, w tym również rozliczyć transakcję, stosując zasady podatkowe.

2. Identyfikacja i ujęcie dla potrzeb MSR wartości niematerialnych oraz kosztów reklamy i promocji

Jeżeli jednostka identyfikuje daną transakcję lub pozycję jako istotną, bądź co do zasady w pełni stosuje MSR/MSSF do wszystkich transakcji i pozycji, to powinna zastosować postanowienia właściwego standardu. W przedstawionej w pytaniu sytuacji pojawiają się koszty poniesione na pozyskanie i późniejsze wykorzystanie billboardu sponsorskiego. W związku z tym, że spółka "A" zleciła wytworzenie możliwego do zidentyfikowania, niepieniężnego składnika aktywów, nieposiadającego postaci fizycznej oraz nabywa prawo jego użytkowania (licencję), składniki takie co do zasady podlegają regulacjom MSR 38 "Wartości niematerialne". Fakt, że składniki takie mogą mieć okres użytkowania krótszy niż rok nie ma tutaj znaczenia, ponieważ regulacje międzynarodowe (w odróżnieniu od ustawy o rachunkowości) nie wymagają, aby okres ekonomicznej użyteczności aktywów niematerialnych był dłuższy niż rok. Należy jednak podkreślić, że samo zidentyfikowanie składnika aktywów niematerialnych, który podlega MSR 38 nie oznacza od razu, że składnik taki kwalifikuje się do ujęcia jako element aktywów niematerialnych zgodnie z tym standardem.

Drugą istotną kwestią, którą należy rozważyć w analizowanym kontekście jest rodzaj pozycji, która powstaje. Zgodnie z pkt 69 MSR 38 "w niektórych przypadkach nakłady ponosi się w celu osiągnięcia przyszłych korzyści ekonomicznych, ale nie następuje nabycie ani powstanie żadnego składnika wartości niematerialnych ani innego składnika aktywów, który mógłby zostać ujęty" (podkreślenie redakcji). Parafrazując ten zapis w odniesieniu do wartości niematerialnych można stwierdzić, że czasami powstają wartości niematerialne, które nie kwalifikują się do ujęcia jako wartości niematerialne. Brzmi to niewątpliwie dosyć dziwnie, jednak jest kwintesencją wskazanych zapisów - czasami nabywamy określone składniki spełniające definicję wartości niematerialnych, które jednak nie są ujmowane jako wartości niematerialne. Pozycjami takimi są (m.in.) nakłady na działania reklamowe i promocyjne - nie kwalifikują się one do ujęcia jako wartości niematerialne. Jak je zatem wykazać? Należy je ujmować w kosztach w momencie ich poniesienia. Zgodnie z wytycznymi zawartymi we wskazanym pkt 69 MSR 38 "W przypadku dostawy dóbr, jednostka ujmuje takie nakłady jako koszt, jeżeli nabywa prawo dostępu do tych dóbr. W przypadku dostawy usług, jednostka ujmuje nakłady jako koszt wtedy, gdy usługi te zostały dostarczone jednostce".

Kluczowe znaczenie w zakresie ujęcia billboardu sponsorskiego ma ocena, czy jego nabycie stanowi część działalności reklamowo-promocyjnej spółki "A". Wśród teoretyków i praktyków rachunkowości wyróżnić można dwa podstawowe podejścia do identyfikacji działalności reklamowej lub promocyjnej:

1) szerokie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej,

2) wąskie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej.

W pierwszym ujęciu działalność reklamowa i promocyjna identyfikowana jest bardzo szeroko i obejmuje wszelkiego rodzaju działania związane i ukierunkowane na działalność reklamową i promocyjną danego podmiotu. W tym podejściu działania takie obejmują nie tylko koszty przekazywania (komunikowania) reklam w postaci np. kosztów emisji spotów reklamowych, dystrybucji ulotek, publikacji banerów reklamowych w internecie czy dystrybucji katalogów reklamowych, lecz również wszelkie nakłady konieczne do poniesienia w związku z działalnością reklamową, np. koszty przygotowania materiału reklamowego, koszty druku (lub zakupu) ulotek i katalogów reklamowych, koszty przygotowania filmów reklamowych, licencje na użytkowanie filmów reklamowych. Podmiot identyfikujący działalność reklamowo-promocyjną w szerokim znaczeniu nie ujmuje składnika aktywów niematerialnych (nie ujmuje wartości niematerialnych i prawnych) w odniesieniu do tych pozycji.

Przykład

Uwzględniając dane podane w pytaniu, spółka "A", stosując szerokie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej, powinna zaliczyć wszelkie nakłady poniesione w związku z przygotowaniem i późniejszym użytkowaniem billboardów sponsorskich do działalności reklamowo-promocyjnej, które nie są wykazywane jako wartości niematerialne. Przyjmując, że podana w pytaniu kwota: 2.800 zł dotyczy przygotowania billboardu, a kwota: 3.000 zł to opłata z tytułu jego wykorzystania przez rok, spółka "A" powinna rozdzielić te dwa elementy. Pierwszy element kwalifikuje się do ujęcia w koszty w momencie przygotowania billboardu/banera dla jednostki, ponieważ koszty działalności promocyjnej zostały poniesione, a kontrahent zrealizował usługę w tym zakresie. Drugi element (prawo do użytkowania billboardu przez rok) generuje koszt w okresie jego możliwego wykorzystania, w związku z tym koszt z tego tytułu powinien być rozliczony w czasie (spółka "A" otrzymuje możliwość).

Z kolei wąskie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej oznacza, że do obszaru tego zaliczane są jedynie koszty działań stricte reklamowych (np. koszty emisji reklam, koszty wyświetlania reklam na stronach internetowych, koszty dystrybucji reklam). W tym ujęciu nakłady ponoszone na autorskie prawa majątkowe, prawa do utworów, licencje na użytkowanie autorskich praw majątkowych itp. traktowane są za odrębne aktywa, które mogą podlegać ujęciu jako wartości niematerialne, nawet jeżeli powiązane są z reklamą (np. filmy reklamowe, graficzny projekt baneru reklamowego, piosenki reklamowe, autorska treść baneru).

Przykład

Uwzględniając dane podane w pytaniu, spółka "A", przyjmując wąskie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej, może ująć nakłady poniesione na przygotowanie billboardu sponsorskiego oraz licencję dotyczącą jego użytkowania (autorskich praw majątkowych) jako wartości niematerialne rozliczane zgodnie z MSR 38. Rozwiązanie takie wydaje się jednak bardzo dyskusyjne.

W kontekście zapisów MSR 38 pierwsze podejście (szerokie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej) wydaje się być właściwsze i bardziej uzasadnione. Zakładając więc szerokie rozumienie działalności reklamowo-promocyjnej, spółka "A" powinna:

1) ująć niezwłocznie koszt w kwocie 2.800 zł w wyniku finansowym w momencie jego poniesienia (przygotowania billboardu przez kontrahenta), zakładając że kwota ta odzwierciedla koszty przygotowania billboardu/banera,

2) rozliczać w czasie kwotę opłaty licencyjnej z tytułu użytkowania billboardu przez rok w związku z faktem, że usługa w postaci możliwości korzystania z banera generuje koszt systematycznie w trakcie roku; jednostka może wykazać tę kwotę w momencie otrzymania i pokrycia faktury jako pozostałe należności bądź rozliczenia międzyokresowe kosztów.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Sposób postępowania w zależności od przyczyny wystąpienia zmiany przepływów Możliwość stosowania uproszczeń w odniesieniu do nieistotnej pozycji i transakcji
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.