(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 sierpnia 2024 r., nr 0112-KDSL2-1.440.373.2024.1.SS)
Data ważności: od 30 sierpnia 2024 r. do 30 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa - prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+
Opis usługi: Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności społeczno-oświatowej i kulturalnej prowadzi zajęcia gimnastyczne dla osób 40+. W celu wyświadczenia usługi realizuje następujące czynności: prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+, prowadzenie rozgrzewki, prowadzenie ćwiczeń wzmacniających mięśnie całego ciała oraz ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce, rozluźniające mięśnie. W zajęciach uczestniczy grupa o różnych umiejętnościach i jest to grupa przypadkowych osób chcących pracować nad swoją sylwetką oraz kondycją fizyczną. Grupa osób uczestnicząca w zajęciach jest stała - zgodnie z zawartymi w danym okresie umowami. Osoby uczestniczą w zajęciach w ramach rekreacji, ale również nabywają umiejętności pracy z własnym ciałem.
Cel jaki realizuje przedmiotowa usługa to:
- rozwijanie zdolności samokontroli, dyscypliny wewnętrznej, umiejętności podporządkowania się poleceniom i współdziałania w ramach zadań ruchowych,
- wyrabianie umiejętności manipulowania przyborem, kształtowanie zwinności, zręczności,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas organizowanych ćwiczeń,
- kształtowanie sprawności fizycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych,
- uświadamianie korzyści dla organizmu wynikających z ćwiczeń gimnastycznych,
- wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.
Uczestnicy nie otrzymują zaświadczeń, certyfikatów nabycia umiejętności w zakresie prowadzenia zajęć. Zajęcia prowadzone są przez instruktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną odrębną umowę zlecenia. Instruktor ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzenie zajęć gimnastycznych.
Rozstrzygnięcie: Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy i poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy - za rekreację uznać należy różne formy aktywności dobrowolnie wybrane przez człowieka, mające służyć wypoczynkowi, rozrywce czy zdrowiu. Tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny.
Należy też zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku w wysokości 8% wymienione w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy usługi, jednakże tylko w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii »wstępu«, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem »wstępu« należy rozumieć »możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś«.
Zatem pod pojęciem »wstępu« w rozumieniu poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, »na siłownię« - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie. (...)
W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że (...) wykładnia pojęcia »wstęp« nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie »usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu« odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego, jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie »wyłącznie w zakresie wstępu« należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera - nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.
(...) należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa - prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+ - stanowi »Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu«, o których mowa w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.
Mając na uwadze, że usługa będąca przedmiotem analizy stanowi »Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu«, jej świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy i poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".