Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
VAT i akcyza - zasoby bezpłatne
VAT w wyjaśnieniach organów podatkowych
Dodatek nr 15 do Poradnika VAT
nr 19 (619) z dnia 10.10.2024
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Pojazd osobowy z napędem elektrycznym Konkurs zorganizowany przez fundację

Czynności zwolnione z VAT

Podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą co do zasady korzysta ze zwolnienia z VAT i to bez konieczności dopełniania jakichkolwiek obowiązków o charakterze formalnym.

Zwolnieniu z podatku VAT podlegają tzw. drobni przedsiębiorcy, tj. podmioty prowadzące działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 200.000 zł.

Podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w trakcie roku podatkowego, mają prawo do zwolnienia z VAT, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł (art. 113 ust. 9 ustawy o VAT).

Podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą również korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z VAT w przypadku wykonywania czynności zwolnionych przedmiotowo z VAT, tj. wymienionych w katalogu zwolnień wskazanych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności wymienione w tym przepisie, bez względu na ich wartość, nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Wartości towarów i usług zwolnionych przedmiotowo z VAT zasadniczo nie wlicza się również do limitu wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia podmiotowego z VAT. Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

1.1. Konkurs zorganizowany przez fundację

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2024 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.300.2024.3.NF)

"(...) Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy prowadzi do wniosku, że (...) skorzystanie ze zwolnienia na podstawie polskiej ustawy wymaga spełnienia warunku o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwalnia się bowiem od podatku usługi kulturalne oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (przesłanka przedmiotowa) świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przesłanka podmiotowa). Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

(...) Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

We wniosku wskazali Państwo, że nie jesteście czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo wpisani do rejestru stowarzyszeń i fundacji. (...) Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, szczególnie w zakresie (...) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

(...) za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy uznaje się również fundacje oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy Państwa Fundacja jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa.

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy świadczone przez Państwa usługi wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

(...) Świadczone usługi w postaci organizacji konkursu są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie i upowszechnianie kultury.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia »usług kulturalnych«. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu »usługi kulturalne« w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. (...)

W ramach ww. konkursu młodzi muzycy (...) przesyłają do Fundacji nagrania swoich artystycznych wykonań, a następnie jurorzy, będący ekspertami w danej dziedzinie artystycznej oceniają te nagrania. Na podstawie ocen jurorów w ramach konkursu wyłania się zwycięzców oraz osoby wyróżnione. Co jednak istotne dla niniejszej sprawy, aby wziąć udział w Konkursie każdy uczestnik jest zobowiązany do zapłaty tzw. opłaty wpisowej (...).

(...) Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że zgodnie z wyżej przedstawioną charakterystyką terminu »kultura«, organizowane przez Państwa Koncerty stanowią usługi kulturalne, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, że w przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowa w opisie sprawy, będą one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie jak wskazaliście Państwo we wniosku, usługa organizacji Koncertów nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

Tym samym analiza ww. okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że dla świadczonych przez Państwa usług w postaci organizacji Koncertów spełniona jest zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Zatem ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisu, jeżeli miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania tej usługi będzie terytorium Polski.

Podsumowując, stwierdzam, że Fundacja organizując Konkurs, w ramach którego pobierane są opłaty wpisowe, może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".

1.2. Udzielenie licencji na autorski scenariusz oprawy artystycznej imprezy

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 września 2024 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.364.2024.1.MGO)

"(...) Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres Państwa działalności obejmuje kompleksową oprawę artystyczną różnorodnych wydarzeń, takich jak wesela, studniówki, bale, imprezy firmowe, gale, wydarzenia kulturalno - rozrywkowe, bankiety i inne podobne uroczystości.

Świadczone usługi mogą obejmować prowadzenie imprez przez wodzireja, oprawę muzyczną DJ-a, występy muzyczne i wokalne (saksofonisty, akordeonisty, wokalisty, skrzypka itp.), jak również zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i nagłośnienia. Pierwszym etapem realizacji usługi jest opracowanie indywidualnego scenariusza imprezy, który następnie jest przedstawiany potencjalnemu kontrahentowi.

Ustalają Państwo szczegółowy zakres zamówionej oprawy artystycznej, a po jego zaakceptowaniu przeprowadzają wywiad z kontrahentem. Na podstawie uzyskanych informacji, tworzą Państwo scenariusz imprezy, który zawiera elementy słowne, muzyczne, choreograficzne i literackie, odpowiednio uporządkowane. Państwa autorski scenariusz może obejmować elementy integracyjne, konkursy, wytyczne dotyczące realizacji konkretnych choreografii, aranżacje świetlne dostosowane do oczekiwań Zleceniodawcy, nagłośnienie oraz uwzględnienie lokalnych zwyczajów. Przyjęcie może zawierać elementy improwizacyjne, odpowiadające na reakcje uczestników.

Usługa oprawy artystycznej obejmuje zazwyczaj udział DJ-a i wodzireja (możliwa jest ich funkcjonalna integracja), a także, opcjonalnie, występy muzyków grających na żywo, odpowiednie oświetlenie i nagłośnienie. (...)

Całość działań zespołu jest koordynowana przez wcześniej opracowany scenariusz. (...)

Państwa wątpliwości budzi interpretacja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy podatku od towarów i usług, w odniesieniu do świadczonej przez Państwa kompleksowej usługi udzielenia licencji na majątkowe prawo autorskie do utworu w postaci opracowanego scenariusza przyjęcia oraz na dokonanie w czasie jego artystycznego wykonania.

Należy zauważyć, że aby skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT wymagane jest posiadanie statusu indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy. Państwo (Spółka) natomiast w zakresie Państwa działalności nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy gdyż, jako podmiot gospodarczy nie posiadają Państwo statusu indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy. Status taki może być przyznany wyłącznie personalnie konkretnej osobie, a nie spółce, która ze swojej istoty jest podmiotem zbiorowym. A zatem tylko i wyłącznie usługi świadczone przez osoby fizyczne posiadające status indywidualnego twórcy lub artysty wykonawcy objęte będą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

(...) stwierdzić należy, że skoro prowadzą Państwo działalność gospodarczą, w zakresie kompleksowej oprawy artystycznej różnorodnych wydarzeń, takich jak wesela, studniówki, bale, imprezy firmowe, gale, wydarzenia kulturalno-rozrywkowe, bankiety i inne podobne uroczystości, w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to tym samym nie mogą Państwo być uznani za indywidualnego twórcę lub artystę wykonawcę. Zatem nie są Państwo podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, że nie są Państwo (Spółka) podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, to świadczona przez Państwa (Spółkę) kompleksowa usługa udzielania licencji na majątkowe prawo autorskie do utworu w postaci opracowanego scenariusza przyjęcia oraz na dokonanie w czasie jego artystycznego wykonania nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".

1.3. Transport sanitarny

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2024 r., nr 0112-KDIL3.4012.497.2024.3.EW)

"(...) stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi transportu sanitarnego.

Ponieważ ustawodawca na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie zdefiniował pojęcia transportu sanitarnego - zasadne jest odwołanie się do legalnej definicji tego pojęcia sformułowanej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 zm.) oraz pomocniczo do regulacji zawartych w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.).

(...) Stosownie do art. 5 pkt 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Transport sanitarny - przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu.

(...) W myśl art. 161ba ust. 1 ww. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Transport sanitarny wykonywany jest specjalistycznymi środkami transportu lądowego, wodnego i lotniczego.

Art. 161ba ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi, że:

Środki transportu sanitarnego, o których mowa w ust. 1, muszą spełniać cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane.

Zgodnie z art. 161c ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Fundusz oraz podmiot leczniczy, zawierają umowy o wykonywanie transportu sanitarnego z podmiotami dysponującymi środkami transportu.

(...) W świadczeniach zdrowotnych kontraktowanych odrębnie wyodrębnia się następujące zakresy: żywienie pozajelitowe w warunkach domowych i żywienie dojelitowe w warunkach domowych.

Powołane przepisy obligują zatem NFZ i podmioty lecznicze do zawierania umów o wykonywanie usług transportu sanitarnego (...). (...)

A zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku świadczenia usług transportu sanitarnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy, podstawowe znaczenie ma jednoznaczne stwierdzenie, że są to faktycznie usługi transportu sanitarnego, tj. przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Jedynie do tych czynności bowiem odnosi się zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie.

(...) dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku świadczenia usług transportu sanitarnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy, podstawowe znaczenie ma jednoznaczne stwierdzenie, że są to faktycznie usługi transportu sanitarnego, tj. przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Jedynie do tych czynności bowiem odnosi się zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie.

Jak wynika z opisu sprawy, zawarli Państwo umowę ze szpitalem i transportują Państwo żywność podawaną dojelitowo dla pacjentów leczonych w warunkach domowych. Transport odbywa się z wykorzystaniem samochodów chłodni, wyposażonych w specjalistyczną zabudowę, która utrzymuje stałą temperaturę w czasie transportu żywienia, leków oraz sprzętu medycznego koniecznego dla leczenia pacjenta. Każdy z samochodów posiada monitoring temperatury. Są Państwo zobligowani umową do dostarczania raportów temperatur. Przestrzeń załadunkowa samochodów, która umożliwia transport produktów leczniczych dla pacjentów spełnia polskie normy PN-EN 12830 i jak Państwo wskazali, samochody te spełniają warunki z art. 161ba ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 161ba ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, analiza wskazanych okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że wykonują Państwo na rzecz Szpitala usługi transportu sanitarnego. Tym samym, świadczone przez Państwa usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".

1.4. Szkolenie podyplomowe lekarzy

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 września 2024 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.543.2024.1.MMA)

"(...) Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uzyskali Państwo pozwolenie na prowadzenie szkolenia podyplomowego lekarzy dentystów i akceptację programu kształcenia podyplomowego w Naczelnej Izbie Lekarskiej, uprawniające do uzyskania punktów edukacyjnych ze strony Izby Lekarskiej.

(...) Jako organizator kształcenia zostali Państwo wpisani do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów oraz otrzymali zaświadczenia o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, a także uzyskali potwierdzenie spełnienia warunków do prowadzenia przez Państwa kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy dentystów na obszarze RP w zakresie obejmującym ww. kursy/szkolenia

(...) Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Nie są Państwo placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów ww. ustawy - Prawo oświatowe oraz uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym. Opisane we wniosku usługi szkoleniowe (dla każdego rodzaju kursów/szkoleń, będących przedmiotem wniosku) nie stanowią usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Nie są również Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie usług opisanych we wniosku.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Jak wynika z opisu sprawy, usługi świadczone przez Państwa w ramach kursów/szkoleń objętych Uchwałami, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Celem kursów/szkoleń objętych Uchwałami jest przekazanie wiedzy z zakresu stomatologii, implantologii, chirurgii stomatologicznej w formie szkoleń i warsztatów, prowadzonych w wymienionych w Uchwałach i zaświadczeniach terminach (włącznie do 31 grudnia 2025 r.), lekarzom dentystom, którzy nie mają doświadczenia w danej dziedzinie, mają niewielkie doświadczenie lub chcą usystematyzować dotychczasowy zasób nabytych wiadomości. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią uczestnikom poszczególnych szkoleń w ramach wykonywanych przez nich zawodów samodzielne przyjmowanie pacjentów i przeprowadzanie zabiegów.

(...) stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa usługi świadczone ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, polegające na organizacji opisanych w stanie faktycznym kursów/szkoleń objętych Uchwałami, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do »odrębnych przepisów« odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazali Państwo we wniosku, że Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w (...) i Okręgowej Rady Lekarskiej w (...) potwierdziło spełnienie przez Państwa warunków na podstawie przedłożonego przez Państwa planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia. W przypadku kursów/szkoleń objętych Uchwałami właściwa Rada Lekarska jest uprawniona do Państwa kontroli w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji dotyczących określonej formy szkolenia, spełnienia warunków dokonania wpisu do rejestru, prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia oraz zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia.

W przypadku kursów/szkoleń objętych Uchwałami zobowiązani byli Państwo do przedłożenia planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, który został zatwierdzony przez właściwą Izbę Lekarską.

(...) Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.):

Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. Potwierdzenia dokonuje okręgowa rada lekarska na podstawie przedłożonej przez lekarza dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4.

(...) Szkolenia podyplomowe dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2022 r. poz. 464).

(...) W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy i lekarzy dentystów. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Państwa usługi w ramach kursów/szkoleń objętych Uchwałami, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza dentysty i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (podkreślenie redakcji) (...)".

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Pojazd osobowy z napędem elektrycznym Konkurs zorganizowany przez fundację
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.