(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 września 2024 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.543.2024.1.MMA)
"(...) Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uzyskali Państwo pozwolenie na prowadzenie szkolenia podyplomowego lekarzy dentystów i akceptację programu kształcenia podyplomowego w Naczelnej Izbie Lekarskiej, uprawniające do uzyskania punktów edukacyjnych ze strony Izby Lekarskiej.
(...) Jako organizator kształcenia zostali Państwo wpisani do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów oraz otrzymali zaświadczenia o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, a także uzyskali potwierdzenie spełnienia warunków do prowadzenia przez Państwa kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy dentystów na obszarze RP w zakresie obejmującym ww. kursy/szkolenia
(...) Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Nie są Państwo placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów ww. ustawy - Prawo oświatowe oraz uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym. Opisane we wniosku usługi szkoleniowe (dla każdego rodzaju kursów/szkoleń, będących przedmiotem wniosku) nie stanowią usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Nie są również Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie usług opisanych we wniosku.
Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.
W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
Jak wynika z opisu sprawy, usługi świadczone przez Państwa w ramach kursów/szkoleń objętych Uchwałami, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Celem kursów/szkoleń objętych Uchwałami jest przekazanie wiedzy z zakresu stomatologii, implantologii, chirurgii stomatologicznej w formie szkoleń i warsztatów, prowadzonych w wymienionych w Uchwałach i zaświadczeniach terminach (włącznie do 31 grudnia 2025 r.), lekarzom dentystom, którzy nie mają doświadczenia w danej dziedzinie, mają niewielkie doświadczenie lub chcą usystematyzować dotychczasowy zasób nabytych wiadomości. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią uczestnikom poszczególnych szkoleń w ramach wykonywanych przez nich zawodów samodzielne przyjmowanie pacjentów i przeprowadzanie zabiegów.
(...) stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa usługi świadczone ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, polegające na organizacji opisanych w stanie faktycznym kursów/szkoleń objętych Uchwałami, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.
Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do »odrębnych przepisów« odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Wskazali Państwo we wniosku, że Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w (...) i Okręgowej Rady Lekarskiej w (...) potwierdziło spełnienie przez Państwa warunków na podstawie przedłożonego przez Państwa planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia. W przypadku kursów/szkoleń objętych Uchwałami właściwa Rada Lekarska jest uprawniona do Państwa kontroli w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji dotyczących określonej formy szkolenia, spełnienia warunków dokonania wpisu do rejestru, prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia oraz zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia.
W przypadku kursów/szkoleń objętych Uchwałami zobowiązani byli Państwo do przedłożenia planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, który został zatwierdzony przez właściwą Izbę Lekarską.
(...) Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.):
Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.
W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:
Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. Potwierdzenia dokonuje okręgowa rada lekarska na podstawie przedłożonej przez lekarza dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4.
(...) Szkolenia podyplomowe dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2022 r. poz. 464).
(...) W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy i lekarzy dentystów. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.
W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Państwa usługi w ramach kursów/szkoleń objętych Uchwałami, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza dentysty i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (podkreślenie redakcji) (...)".