(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2024 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.371.2024.1.LM)
"(...) Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług hotelarskich i usług związanych z zakwaterowaniem sklasyfikowanych do PKWIU pod symbolem 55.10 korzystając w tym zakresie z sieci obiektów hotelowych będących własnością Spółki lub zarządzanych przez Spółkę.
W zakresie pozyskiwania klientów na swoje usługi Spółka współpracuje z kontrahentem (Pośrednik), w zakresie organizacji promocji marki Spółki, w szczególności określonych obiektów hotelowych Spółki oraz usług oferowanych (w szczególności usług noclegowych) w ramach danego obiektu hotelowego należącego do Spółki. Usługi te Pośrednik świadczy za pomocą X internetowego.
Współpraca pomiędzy Spółką a Pośrednikiem jest sformalizowana umową o współpracę.
W celu wykonywania umowy Pośrednik będzie pośredniczyć w zamieszczaniu ofert na usługi świadczone w obiekcie hotelowym należącym do Spółki za pomocą X oraz będzie przyjmować i przekazywać na rzecz Spółki płatności dokonywane przez użytkowników X z tytułu dokonywanych rezerwacji na usługi oferowane przez Spółkę w danym obiekcie hotelowym.
Użytkownik X aby skorzystać z usług oferowanych w danym obiekcie hotelowym Spółki jest uprawniony do złożenia rezerwacji m.in. pokoju hotelowego. Po dokonaniu rezerwacji Użytkownik jest uprawiony do skorzystania z usług, wybranych spośród oferty danego obiektu w terminie i warunkach określonych dokonanej rezerwacji.
Każdorazowo oferta na usługi obiektu hotelowego zamieszczana na X zawiera informacje w zakresie warunków i terminów zmian lub anulowania dokonanych rezerwacji.
Każda z ofert na usługi obiektu hotelowego wskazuje na co najmniej jedną z wymienionych metod płatności: płatność z góry, płatność zadatkiem oraz płatność dwuczęściowa. Z zastrzeżeniem, że w przypadku płatności z zadatkiem lub dwuczęściowej: pierwsza część wpłaty tj. 30% wartości rezerwacji Użytkownik dokonuje za pośrednictwem Pośrednika.
Po dokonaniu rezerwacji Użytkownik jest uprawniony do skorzystania z usług, wybranych spośród oferty danego obiektu w terminie i warunkach określonych w dokonanej rezerwacji.
Zgodnie z OWU Pośrednik jest zobowiązany do przekazania całości otrzymanych środków pieniężnych od Użytkownika z tytułu płatności należnej Spółce za rezerwację (po pomniejszeniu należnej prowizji Pośrednikowi) - najpóźniej w terminie 3 dni przed datą rozpoczęcia pobytu (skorzystania z usług Spółki) w obiekcie hotelowym. Do momentu otrzymania płatności od Pośrednika - środki są zgromadzone na rachunkach bankowych Pośrednika.
(...) aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, przedpłatę muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),
- konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
- w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.
(...) zaliczka, przedpłata nie tworzą samodzielnego bytu podatkowego, lecz są ściśle związane z konkretnym świadczeniem i nie można rozpatrywać ich jako czynności "oderwanej" od sprzedaży. Nie są one dodatkowymi czynnościami, lecz są integralnie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na poczet których zostały uiszczone.
(...) należy wskazać, że wpłacane przez Użytkowania na rzecz Pośrednika opłaty za rezerwację, dotyczą konkretnej usługi hotelowej, a więc usługi znanej z miejsca i warunków jej wykonania, terminu pobytu i zapewnianych świadczeń. Zatem opłata rezerwacyjna, która jest wpłacana na konto Pośrednika za faktyczne wykonanie usługi w obiekcie hotelowym przez Spółkę jest zaliczką na tę usługę, co pozwala ją traktować jako zaliczkę w rozumieniu art. 19a ust. 8 ustawy.
(...) bez znaczenia jest dla rozstrzygnięcia okoliczność, jak strony (Pośrednik i Spółka) umówiły się co do terminu, w którym płatności od Użytkowników zostaną przekazane na konto bankowe Spółki, gdyż pomiędzy Spółką a Pośrednikiem, nie dochodzi do sprzedaży.
W konsekwencji (...) w momencie otrzymania od klienta wpłaty na usługi w obiekcie hotelowym, powstaje u Spółki obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy. W przedstawionej sytuacji otrzymana od Użytkownika płatność ma wyraźny związek z późniejszym konkretnym świadczeniem, które jest jasno sprecyzowane w momencie nabycia. Zapłata ta uprawnia bowiem Użytkownika do skorzystania z usług świadczonych przez Spółkę, w odpowiednim czasie wynikającym z rezerwacji.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania przez Pośrednika zaliczki, na poczet świadczonych przez Spółkę usług w obiekcie hotelowym, obowiązek podatkowy dla Spółki powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - z chwilą jej otrzymania przez Pośrednika, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (podkreślenie redakcji) (...)".