Wniesienie mienia przez fundatora na powiększenie funduszu założycielskiego jest formą nieodpłatnego nabycia mienia przez fundację rodzinną. Otrzymane przysporzenie jest jednak wyłączone z opodatkowania, gdyż fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
|
Z uzasadnienia
"Sporne zagadnienie to ustalenie, czy przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia przez Fundatora na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Zakreślając ramy rozważań prawnych należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Wedle art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Z powyższego bezspornie wynika, że fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.
Natomiast na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Fundacje rodzinne, co do zasady zatem, objęte są podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Od powyższego zwolnienia, jak trafnie wskazano w zaskarżonej interpretacji indywidualnej, ustawa przewiduje jednak kilka wyjątków, opisanych w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT. I tak na mocy art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q, na mocy art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, na mocy art. 6 ust. 9 ustawy o CIT fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Z opisu zdarzenia przyszłego, którym organ wydający interpretację był związany, nie wynikało, aby którykolwiek z tych przypadków wystąpił w rozpoznawanej sprawie. Ponadto zauważyć należy, że wymienione wyjątki niewątpliwie nie obejmują zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej, w tym na powiększenie funduszu założycielskiego.
W ocenie Sądu organ interpretacyjny trafnie wskazał, że wniesienie mienia przez fundatora na powiększenie funduszu założycielskiego jest w istocie formą nieodpłatnego nabycia mienia przez fundację rodzinną. W tym przypadku fundacja rodzinna działa jako odrębny podmiot praw i obowiązków, który zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.r. jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja z tytułu otrzymania mienia na powiększenie funduszu założycielskiego nie dokonuje żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz fundatora w zamian za wniesione mienie, w szczególności nie wydaje żadnych praw udziałowych, nie dokonuje płatności, nie wydaje innego swojego mienia, itp. Potencjalną możliwość otrzymywania ewentualnych późniejszych świadczeń przez fundatora (jako beneficjenta) należy traktować jako odrębną niezależną czynność wykonywaną zgodnie ze statutem, która nie powinna również być postrzegana jako wynagrodzenie za wnoszone wcześniej do fundacji mienie. (...)
Zdaniem Sądu organ prawidłowo stwierdził, że otrzymane przysporzenie jest wyłączone z opodatkowania z uwagi na okoliczność, iż fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Biorąc zaś po uwagę, że z przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji opisu zdarzenia przyszłego wynikało, że w sprawie nie wystąpiły okoliczności wyłączające zastosowanie zwolnienia podmiotowego ustanowionego dla fundacji rodzinnej na mocy art. 6 ust. 25 ustawy o CIT, w konsekwencji uznać należało, że fundacja rodzinna, literalnie wymieniona w tym przepisie, nie rozlicza podatku dochodowego i nie składa zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym z tego tytułu. Wobec powyższego fundacja nie jest zobowiązana do ustalania przychodu, kalkulacji podstawy opodatkowania, obliczania podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie było możliwe zastosowanie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT.
Organ interpretacyjny prawidłowo zatem uznał, że kluczowym elementem odmiennego podejścia do zastosowanego zwolnienia z opodatkowania są szczegółowe regulacje zawarte w ustawie o CIT odnoszące się do przepisów o fundacji rodzinnej, co wyraźnie oddziela prawne funkcjonowanie Skarżącej jako podmiotu będącego fundacją rodzinną od pozostałych podmiotów działających na podstawie pozostałych przepisów prawa podatkowego.
Tym samym trafna była konstatacja zawarta w poddanej sądowej kontroli w niniejszej sprawie interpretacji indywidualnej, zgodnie z którą przychody Fundacji z tytułu otrzymania Mienia na powiększenie jej funduszu założycielskiego będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zatem, w granicach wiążącego w sprawie opisu zdarzenia przyszłego, bez znaczenia pozostaje okoliczność, że przepisy art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT wyłączają z opodatkowania przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego bowiem fundacja rodzinna jest podmiotem zwolnionym od opodatkowania podatkiem CIT".
(wyrok WSA w Łodzi z 27 sierpnia 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 432/24 - orzeczenie nieprawomocne)