Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
Firma - zasoby bezpłatne
Odpowiedzialność sprzedawcy i wykonawcy wobec klientów
Dodatek do Gazety Podatkowej
nr 63 (2146) z dnia 5.08.2024
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Gwarancja kontra niezgodność towaru z umową Ochrona kupującego przedsiębiorcy

Reklamacja dopuszczalna bez paragonu

Jestem właścicielem sklepu wielobranżowego. Wielokrotnie klienci zgłaszali reklamację zakupionych towarów nie dysponując paragonem. Powoływali się na dokument potwierdzenia płatności z terminala płatniczego, a raz nawet na obecność świadka w chwili zakupu. Rozważam wywieszenie w sklepie informacji dla klientów, że wyłączną podstawą reklamacji jest przedstawienie paragonu dokumentującego dany zakup. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami?

NIE. Takie zastrzeżenie jest niedopuszczalne. Czytelnik, wspominając w pytaniu o reklamacji towaru, ma zapewne na myśli realizację uprawnień kupującego konsumenta przysługujących mu na mocy ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nimi, sprzedawca ponosi wobec kupującego odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową.

W ramach przysługujących roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy jest natomiast dopuszczalne w ustawowo przewidzianych przypadkach. Prawodawca przewiduje taką możliwość, m.in. gdy:

  • przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z regulacjami ustawy o prawach konsumenta,
  • z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Wydruk z kasy fiskalnej (paragon) może być tylko jedną z form potwierdzenia transakcji potrzebnej do złożenia reklamacji, nie zaś jedyną. Uzależnianie możliwości zwrotu towaru od okazania paragonu jest praktyką sprzeczną z dobrymi obyczajami i rażąco godzącą w interesy konsumenta. Może się bowiem zdarzyć, że konsument po prostu zgubi paragon. Fakt ten nie może go jednak pozbawiać możliwości dochodzenia swoich praw. Wykazanie, że towar został nabyty u danego przedsiębiorcy nie może sprowadzać się w takiej sytuacji wyłącznie do warunku okazania paragonu. Jak informuje UOKiK na stronie www.uokik.gov.pl: "Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić to pisemnie. Należy opisać zauważony brak zgodności towaru z umową i określić swoje żądanie przewidziane w ramach niezgodności towaru z umową. (...) Paragon fiskalny nie jest konieczny do zareklamowania produktu, choć znacznie to ułatwia. To jeden z wielu dowodów nabycia towaru w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego".


Klauzula "Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura)" znajduje się na liście klauzul niedozwolonych UOKiK.


Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową istniał w chwili dostarczenia towaru.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Gwarancja kontra niezgodność towaru z umową Ochrona kupującego przedsiębiorcy
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.