Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

logo
Aktualnie jesteś:
Firma - zasoby bezpłatne
Odpowiedzialność sprzedawcy i wykonawcy wobec klientów
Dodatek do Gazety Podatkowej
nr 63 (2146) z dnia 5.08.2024
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Reklamacja dopuszczalna bez paragonu Sprzedawca odpowiadający z tytułu rękojmi ma regres

Ochrona kupującego przedsiębiorcy

Uprawnienia profesjonalnych uczestników obrotu gospodarczego z tytułu wadliwości kupionej rzeczy zostały uregulowane w Kodeksie cywilnym. Sprzężone z tymi uprawnieniami obowiązki sprzedawców nie są jednak nieograniczone w czasie. Ponadto sami kupujący, chcąc dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi, muszą dochować kodeksowo przewidzianych aktów staranności. Zakres odpowiedzialności sprzedawcy może być również zmodyfikowany lub ograniczony na podstawie umowy.

Ustawowe definicje

Zawierając umowę sprzedaży, sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Taką definicję przewiduje art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę. Mowa tu o instytucji rękojmi, której regulacje w znacznej części przypadków nie znajdą zastosowania do umów sprzedaży zawieranych z konsumentami albo osobami fizycznymi zawierającymi umowę bezpośrednio związaną z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tych osób charakteru zawodowego. W tych przypadkach znaczenie bowiem mają przepisy ustawy o prawach konsumenta. Kodeks cywilny definiuje wadę jako niezgodność rzeczy sprzedanej z umową.

Ustawowe i umowne

Stosownie do art. 557 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. W przypadku gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku (czyli głównie rzeczy występujące powszechnie, powtarzalne i zastępowalne) albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi strony mogą w drodze porozumienia swobodnie rozszerzyć, ograniczyć, a niekiedy nawet całkowicie wyłączyć. Wyłączenie oraz ograniczenie odpowiedzialności z tego tytułu zawsze będzie bezskuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed kupującym. W przypadku natomiast, gdy kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.

Uprawnienia i obowiązki

W sytuacji gdy kupujący będący profesjonalnym uczestnikiem obrotu gospodarczego stwierdzi, że sprzedana mu rzecz ma wady, może zażądać jej naprawy (usunięcia wady), wymiany, odstąpić od umowy albo domagać się obniżenia ceny.

Oświadczenie w przedmiocie obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy będzie skuteczne, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie znajdzie jednak zastosowania, jeżeli dana rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca uprzednio nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, mimo zgłoszenia takiego żądania przez kupującego. Odstąpienie od umowy jest niedopuszczalne, jeżeli stwierdzona wada nie jest istotna, a więc gdy mimo jej wystąpienia kupiona rzecz jest użyteczna zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

W przypadku zażądania przez kupującego wymiany wadliwej rzeczy albo usunięcia wady, sprzedawca może odmówić, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

Jeśli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. Sprzedawca może odmówić demontażu i ponownego zamontowania, jeżeli koszt tych czynności przewyższa cenę rzeczy sprzedanej.

Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu. Jeżeli natomiast, ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania, dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący jest obowiązany udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

Koszty wymiany lub naprawy, co do zasady, ponosi sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy.

Jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności, a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.

Terminy

Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Kodeks cywilny nie zawiera odpowiedniej regulacji dotyczącej wad prawnych rzeczy. W piśmiennictwie podnosi się, że odpowiedzialność sprzedawcy powstaje, jeżeli wada prawna istniała w chwili sprzedaży. Przy rzeczach oznaczonych indywidualnie odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje jednak również wady prawne, które powstały po zawarciu umowy sprzedaży, ale przed wydaniem rzeczy kupującemu.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi została ustawowo ograniczona w czasie i występuje, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.

Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący jest zobowiązany zbadać rzecz w czasie i w sposób przyjęty dla rzeczy tego rodzaju oraz zawiadomić niezwłocznie sprzedawcę o stwierdzonej wadzie (przykład). Obowiązek niezwłocznego zawiadomienia występuje również, gdy wada wyszła na jaw dopiero później. W przeciwnym przypadku kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, chyba że sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.

Przykład

Osobowa spółka prawa handlowego kupiła używany samochód dostawczy. Po 2 miesiącach używania pojazdu został zaobserwowany spadek mocy oraz dymienie z rury wydechowej. Samochód został odstawiony do mechanika, który stwierdził, że silnik jest uszkodzony. Właściciel zlecił naprawę pojazdu, a następnie zażądał od sprzedawcy auta obniżenia uiszczonej ceny o kwotę, jaką musiał zapłacić mechanikowi. Sprzedawca nie był zobowiązany do spełnienia żądania kupującego. Kupujący utracił bowiem uprawnienia z tytułu rękojmi, ponieważ nie zbadał pojazdu po jego nabyciu. Ponadto stwierdzone wady (spadek mocy, dymienie z rury wydechowej) nie zostały niezwłocznie zgłoszone sprzedawcy, co umożliwiłoby mu naprawienie samochodu, a w konsekwencji pozbawiło kupującego możliwości odstąpienia od umowy albo żądania obniżenia ceny.

otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł Reklamacja dopuszczalna bez paragonu Sprzedawca odpowiadający z tytułu rękojmi ma regres
 
PRZYDATNE LINKI
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.