Dodatek nr 8 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 8 z dnia 10.04.2024
www.podpowiada.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl
Artykuł 3 - definicje określeń używanych w ustawieArt. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) tytuł ubezpieczenia chorobowego - zatrudnienie lub inną działalność, których podjęcie rodzi obowiązek ubezpieczenia chorobowego lub uprawnienie do objęcia tym ubezpieczeniem na zasadach dobrowolności w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych; 2) płatnik składek - płatnika składek na ubezpieczenie chorobowe w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych; 3) wynagrodzenie - przychód pracownika stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe; 4) przychód - kwotę stanowiącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe ubezpieczonego niebędącego pracownikiem, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe; 5) wypadek w drodze do pracy lub z pracy - zdarzenie, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia chorobowego uznane za wypadek na zasadach określonych w przepisach o emeryturach i rentach z FUS.
Za tytuł ubezpieczenia chorobowego uważa się zatrudnienie lub inną działalność, której podjęcie rodzi obowiązek ubezpieczenia chorobowego lub uprawnia do objęcia tym ubezpieczeniem na zasadzie dobrowolności, w rozumieniu przepisów ustawy o sus. Za płatnika składek uznaje się płatnika składek na ubezpieczenie chorobowe w rozumieniu przepisów ustawy o sus. Tytułem obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego jest:
Tytułem dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego jest:
Płatnikiem składek na ubezpieczenie chorobowe jest m.in.:
Omawiany artykuł w pkt. 3 i 4 precyzuje co należy uważać za wynagrodzenie lub przychód stanowiące podstawę wymiaru zasiłków z ubezpieczenia chorobowego dla poszczególnych grup ubezpieczonych. Zgodnie z definicją przyjętą przez ustawodawcę, za wynagrodzenie uważa się przychód pracownika stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe. Natomiast przychód to kwota stanowiąca podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe ubezpieczonego niebędącego pracownikiem, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe. Za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się zdarzenie, którego definicja została określona w art. 57b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 z późn. zm.), dalej ustawy emerytalnej. W myśl tego przepisu, za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Sąd Najwyższy w wyroku z 24 października 1978 r. (sygn. akt III URN 26/78, PiZS 1980/7/70) stwierdził, że o zewnętrznym charakterze przyczyny zdarzenia można mówić wtedy, gdy wypadek pozostaje poza wolą i świadomością pracownika, w odróżnieniu od przyczyny wewnętrznej - tkwiącej w organizmie poszkodowanego, która również może spowodować uszczerbek na zdrowiu. W razie stwierdzenia, że wypadek spowodowany był wyłącznie przyczyną wewnętrzną, mającą swe źródło w stanie chorobowym poszkodowanego, zdarzenie pozbawione jest cech wypadku w drodze do pracy (lub z pracy). Natomiast w razie ewentualnego wystąpienia dodatkowej i współistniejącej przyczyny pochodzącej z zewnątrz, zdarzeniu nie można by odmówić znamion wypadku w drodze z pracy do domu, a także w drodze z domu do pracy. Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana, jeżeli:
Za drogę do pracy lub z pracy uważa się, oprócz drogi z domu do pracy lub z pracy do domu, również drogę do miejsca lub z miejsca:
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonują pracodawcy w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy w stosunku do ubezpieczonych będących pracownikami, a w stosunku do pozostałych ubezpieczonych podmioty określone w art. 5 ust. 1 ustawy wypadkowej. Szczegółowe zasady, tryb uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposób jego dokumentowania, wzór karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz termin jej sporządzania określił Minister Pracy i Polityki Społecznej w rozporządzeniu z dnia 24 grudnia 2002 r. w tej sprawie (Dz. U. z 2013 r. poz. 924). Dodajmy, że zasiłek chorobowy z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy przysługuje od pierwszego dnia ubezpieczenia chorobowego, tj. bez okresu wyczekiwania - patrz komentarz do art. 4 ustawy zasiłkowej. |