Dodatek nr 19 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 20 z dnia 10.10.2023
www.podpowiada.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl
Dane gromadzone od kandydata do pracyW przypadku kandydatów do pracy (osób ubiegających się o zatrudnienie), zgodnie z art. 221 § 1 K.p., pracodawca może żądać podania jedynie danych osobowych obejmujących: 1) imię (imiona) i nazwisko, 2) datę urodzenia, 3) dane kontaktowe wskazane przez taką osobę, 4) wykształcenie, 5) kwalifikacje zawodowe, 6) przebieg zatrudnienia (także umowy cywilne - por. str. 13 niniejszego dodatku). Przy czym pracodawca żąda danych z pkt 4-6, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Wśród powyższych danych nie ma dwóch głównych danych, którymi pracodawcy posługują się w celu identyfikacji pracownika, a więc numeru PESEL oraz adresu jego zamieszkania. Co do zasady kandydat na pracownika powinien być zatem identyfikowany za pomocą daty urodzenia. Ewentualnie można dodatkowo wykorzystać numer identyfikacyjny nadany mu w systemie kadrowo-płacowym. Uwaga! W ramach procesu rekrutacji pracodawca ma oczywiście prawo wylegitymować kandydata do pracy w celu zweryfikowania jego tożsamości, co nie daje mu jednak prawa do kopiowania dowodu osobistego, czy spisania z niego jakichkolwiek dodatkowych danych osobowych. Dowód powinien być okazany w dwóch celach - aby zweryfikować imię i nazwisko oraz datę urodzenia kandydata do pracy oraz dodatkowo, aby stwierdzić, że osoba, z którą jest prowadzona rozmowa kwalifikacyjna jest tą, za którą się podaje. Kolejne dane, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy to "dane kontaktowe wskazane przez tę osobę", a więc w tym zakresie pracodawca nie może wprost zażądać adresu e-mail oraz adresu zamieszkania, gdyż decyzję w tej sprawie podejmuje osoba zatrudniana, co wyraźnie wynika z treści przepisu Kodeksu pracy. Nie ma jednak przeciwwskazań, aby zasugerować pracownikowi, jakie może podać dane kontaktowe, o ile będzie wiele możliwości wyboru. Przykładowo w kwestionariuszu dla kandydata do pracy można wskazać kilka danych kontaktowych do wyboru i poprosić o wybranie dwóch z listy np.:
Stanowisko spójne w powyższym zakresie reprezentują zarówno MRPiPS, jak i UODO. Zgodnie ze stanowiskiem MRPiPS z 9 sierpnia 2019 r., pracodawca pozyskuje określone prawem dane od osoby ubiegającej się o zatrudnienie tylko w celu przeprowadzenia rekrutacji, co oznacza, że takie informacje, jeśli nie są niezbędne do nawiązania stosunku pracy, mogą być przetwarzane w trakcie zatrudnienia wyłącznie za zgodą pracownika. Resort wskazał, że taka sytuacja dotyczy np. prywatnego numeru telefonu udostępnionego przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie. Analogiczne stanowisko zajął UODO w wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie internetowej http://www.vademecumkadrowego.pl/artykul_narzedziowa,1189,0,19933,wybrane-stanowiska-uodo.html (wyjaśnienia z 17.8.2020 r.) przyjmując, że pracodawca, który dysponuje danymi kontaktowymi do pracownika, pozyskanymi podczas rekrutacji, takimi jak np. adres prywatnej poczty elektronicznej czy numer telefonu, nie może ich wykorzystywać do kontaktów zawodowych z pracownikiem bez jego zgody. UODO wskazał, że aby pracodawca mógł przetwarzać w celach zawodowych dane kontaktowe, które pozyskał podczas rekrutacji, musi uzyskać na to pisemną zgodę pracownika, określającą zasady kontaktu. Urząd podkreślił, że pozyskując dane, o których mowa w art. 221 § 1 K.p., pracodawca, spełniając obowiązek informacyjny deklaruje, że będzie je przetwarzał jedynie na potrzeby naboru, a zatem na nowy cel przetwarzania danych pracownika musi on pozyskać zgodę zatrudnionego. UODO wskazał następnie, że inna sytuacja powstaje wówczas, gdy zgodnie z art. 221 § 4 K.p., pracodawca żąda podania innych danych osobowych pracownika niż określone w § 1 i 3 (jak m.in. imię, nazwisko, adres zamieszkania, czy numer PESEL), gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Jako przykład podał przekazanie danych kontaktowych, np. prywatnego adresu e-mail i numeru telefonu, w związku z obowiązkiem zawarcia umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową. Podstawą legalizującą działania pracodawcy w tym przypadku jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO, gdyż pracodawca jedynie realizuje nałożony na niego obowiązek prawny. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji pracodawca może przetwarzać takie dane jedynie w celu ich przekazania do instytucji finansowej.
Pracownik na etapie rekrutacji podał do kontaktu zarówno prywatny numer telefonu komórkowego, jak i adres e-mail. Następnie w pierwszym dniu zatrudnienia zadeklarował przystąpienie do PPK i wypełnił odpowiednią deklarację, w której powtórzył te dane kontaktowe. Powyższe oznacza, że pracodawca może je wykorzystać przy zawieraniu w imieniu pracownika umowy o prowadzenie PPK, ale nie może ich wykorzystywać następnie w innych celach. Gdyby na prywatny adres mailowy miały być wysyłane jakieś informacje dla pracownika, np. harmonogramy czasu pracy, czy listki płacowe, to pracodawca powinien uzyskać w tym celu zgodę od pracownika na przetwarzanie tych danych przez pracodawcę w konkretnych celach.
Mając powyższe na uwadze, możliwe są zatem dwa scenariusze:
Ostatnią grupę danych osobowych, jakiej pracodawca może żądać od kandydatów do pracy są dane dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu zatrudnienia, z tym że jest to możliwe, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Zatem w tym zakresie istnieje powiązanie pomiędzy wymaganiami kwalifikacyjnymi stawianymi kandydatom, a rodzajami danych osobowych, czy dokumentów, jakich będzie można od nich żądać.
Dział rekrutacji dostał w danym miesiącu dwa zadania do wykonania: zrekrutowania samodzielnej księgowej z 10-letnim doświadczeniem zawodowym i znajomością języka francuskiego oraz 5 pracowników produkcyjnych, w stosunku do których nie ma określonych wymagań, gdyż jest to prosta praca przy taśmie produkcyjnej. W pierwszym przypadku można żądać od kandydatów do pracy zaświadczeń dotyczących kursów językowych oraz świadectw pracy i dyplomów z uczelni, aby zweryfikować doświadczenie kandydata, a w drugim świadectwa pracy, czy świadectwa szkolne nie powinny być analizowane ze względu na obowiązującą w RODO zasadę minimalizacji danych.
Na tej podstawie dopuszcza się wykonywanie na dalszych etapach rekrutacji testów kompetencyjnych. Dostęp do takich danych na etapie rekrutacji lub jego brak spowodują następnie różnicę w zakresie miejsca przechowywania pozyskanych dokumentów. W pierwszym przypadku powinny się one znaleźć w części A akt osobowych, gdyż były to dokumenty dotyczące danych osobowych, zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a w drugim przypadku w części B akt osobowych, gdyż tym razem były to jedynie dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy, które zostały dostarczone najpewniej w pierwszym dniu zatrudnienia lub później i służą przede wszystkim ustaleniu stażu pracy pracownika na potrzeby wymiaru urlopu wypoczynkowego i ewentualnie innych uprawnień pracowniczych. Po zmianach w przepisach wprowadzonych w 2019 r. w odniesieniu do dokumentacji pracowniczej nie ma już bowiem zasady, że wszystkie świadectwa pracy, dyplomy z uczelni, zaświadczenia o kursach, czy posiadanych kwalifikacjach zdobytych przed zatrudnieniem muszą być przechowywane w części A akt osobowych. Wręcz przeciwnie w wielu przypadkach dokumenty takie powinny być przechowywane w części B akt osobowych. Uwaga! Z art. 221a K.p. wynika, że dane osoby ubiegającej się o zatrudnienie mogą być także przetwarzane na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą, co może nastąpić z jej własnej inicjatywy, jak i z inicjatywy pracodawcy. Wymagania, jakie musi spełniać zgoda na przetwarzanie danych osobowych zostaną omówione w dalszej części dodatku dotyczącej zgody pracownika na przetwarzanie danych osobowych, gdyż są one tożsame. |