Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 z dnia 10.03.2024
www.podpowiada.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl
Kryteria zaliczenia ścieżki edukacyjnej do podnoszenia kwalifikacji zawodowychTraktowanie danego rodzaju kształcenia jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych wymaga, żeby ono jednocześnie:
Od spełnienia tych warunków zależy uruchomienie uprawnień i zobowiązań obydwu stron stosunku pracy zapisanych w art. 1032-1035 K.p. Ponieważ podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się szeroko, to może ono przybrać dowolną postać i nie musi się łączyć z zajmowanym przez pracownika stanowiskiem, rodzajem świadczonej pracy ani nawet profilem działalności pracodawcy. Jednak to pracodawca decyduje, czy pracownik weźmie w nim udział. Ma prawo zainicjować albo zgodzić się na konkretną ścieżkę edukacyjną przed jej rozpoczęciem lub w trakcie albo odmówić prośbie (wnioskowi) pracownika. W stosunku do kilkuletnich modeli edukacyjnych (np. studiów czy szkoły średniej) jego decyzja może dotyczyć całego procesu kształcenia, jak i jednego lub kilku etapów (por. komentarz do art. 1031 w komentarzach Sobczyka i Walczaka). Takie podejście dominuje w doktrynie, podczas gdy inspekcja pracy i resort pracy uważają, że zgoda pracodawcy musi dotyczyć całego okresu kształcenia, umożliwiającego pracownikowi faktyczne podniesienie kwalifikacji zawodowych do oczekiwanego poziomu, czyli np. okresu całych studiów (por. przewodnik PIP i wyjaśnienie MPiPS z 2010 r. oraz M. Frączek, R. Lisicki, Jeszcze o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Konsultacje i wyjaśnienia, PiZS 2010/9/41).
Pracownik logistyki wystąpił do pracodawcy z wnioskiem o wyrażenie zgody na podnoszenie kwalifikacji zawodowych w formie trzyletnich studiów niestacjonarnych na kierunku zarządzenie w logistyce. Pracodawca początkowo bardziej skłaniał się do odmowy, gdyż logistyka stanowi tylko część jego działalności. Ostatecznie zgodził się i to na cały okres kształcenia, uznając, że wiedza i umiejętności zdobywane przez pracownika mogą przydać się w przyszłości. Prawa i obowiązki z tym związane zostały zapisane w umowie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Milczenie może oznaczać zgodę pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, gdy powinien on zająć merytoryczne stanowisko w sprawie wniosku pracownika o jej wydanie (por. wyrok SN z 17 marca 2006 r., sygn. akt I CSK 63/05). Regulacje kodeksowe nie nakładają obowiązku udzielenia odpowiedzi na wystąpienie pracownika, więc powinność tego rodzaju może co najwyżej wynikać z przepisów wewnątrzzakładowych.
U pracodawcy obowiązuje regulamin pracy, w którym są zawarte zapisy o procedurze wnioskowania przez pracowników o zgodę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych) i rozpatrywania złożonych wniosków (wzór wniosku stanowi załącznik do regulaminu). Przewidują one, że pracodawca przekazuje pracownikowi decyzję o przyjęciu lub odmowie uwzględnienia wniosku (bez konieczności uzasadniania), w postaci papierowej lub elektronicznej, w ciągu 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania. Niedotrzymanie tego terminu pracownik mógłby potraktować jako milczącą zgodę pracodawcy. Musi jednak brać pod uwagę, że pracodawca będzie mógł podważać taką konkluzję, jeśli spóźnienie wynikało z obiektywnych przyczyn (np. brak dostaw usług elektronicznych).
Uwaga! Inicjatywę pracodawcy w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rozumie się w obecnym stanie prawnym jako ofertę, którą pracownik ma prawo odrzucić. Odmowa może jednak uzasadniać wypowiedzenie jego umowy o pracę, gdy aktualne kwalifikacje zawodowe pracownika nie przystają do potrzeb pracodawcy. |