Dodatek do Gazety Podatkowejnr 63 (2146) z dnia 5.08.2024
www.podpowiada.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl
Reklamacja dopuszczalna bez paragonuJestem właścicielem sklepu wielobranżowego. Wielokrotnie klienci zgłaszali reklamację zakupionych towarów nie dysponując paragonem. Powoływali się na dokument potwierdzenia płatności z terminala płatniczego, a raz nawet na obecność świadka w chwili zakupu. Rozważam wywieszenie w sklepie informacji dla klientów, że wyłączną podstawą reklamacji jest przedstawienie paragonu dokumentującego dany zakup. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami? NIE. Takie zastrzeżenie jest niedopuszczalne. Czytelnik, wspominając w pytaniu o reklamacji towaru, ma zapewne na myśli realizację uprawnień kupującego konsumenta przysługujących mu na mocy ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nimi, sprzedawca ponosi wobec kupującego odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową. W ramach przysługujących roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy jest natomiast dopuszczalne w ustawowo przewidzianych przypadkach. Prawodawca przewiduje taką możliwość, m.in. gdy:
Wydruk z kasy fiskalnej (paragon) może być tylko jedną z form potwierdzenia transakcji potrzebnej do złożenia reklamacji, nie zaś jedyną. Uzależnianie możliwości zwrotu towaru od okazania paragonu jest praktyką sprzeczną z dobrymi obyczajami i rażąco godzącą w interesy konsumenta. Może się bowiem zdarzyć, że konsument po prostu zgubi paragon. Fakt ten nie może go jednak pozbawiać możliwości dochodzenia swoich praw. Wykazanie, że towar został nabyty u danego przedsiębiorcy nie może sprowadzać się w takiej sytuacji wyłącznie do warunku okazania paragonu. Jak informuje UOKiK na stronie www.uokik.gov.pl: "Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić to pisemnie. Należy opisać zauważony brak zgodności towaru z umową i określić swoje żądanie przewidziane w ramach niezgodności towaru z umową. (...) Paragon fiskalny nie jest konieczny do zareklamowania produktu, choć znacznie to ułatwia. To jeden z wielu dowodów nabycia towaru w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego".
|