Dodatek do Gazety Podatkowejnr 78 (2161) z dnia 26.09.2024
www.podpowiada.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl
Narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy kontrahent ma układ ratalny z US lub ZUSJestem kontrahentem spółki z o.o. Spółka zapewnia, że jest w dobrej kondycji finansowej, mimo że nie reguluje swoich zobowiązań na czas. Czy można w szybki sposób sprawdzić, czy spółka ma np. układ ratalny w ZUS lub US? TAK. Można w tym celu skorzystać z Systemu Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej, w skrócie SUDOP. System ten dostępny jest dla każdego, na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sudop.uokik.gov.pl/home). W systemie tym można znaleźć informacje o pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom, w tym m.in. o zawarciu układu ratalnego z ZUS/US. System pozwala wyszukać dane dotyczące konkretnego przedsiębiorcy po numerze NIP. Na dole ekranu startowego widoczne są trzy pola, w tym jedno określone jako "Wyszukiwanie pomocy otrzymanej przez beneficjenta". Po podaniu numeru NIP wyświetli się komunikat "Brak pomocy spełniającej kryteria", gdy w systemie nie ma informacji, aby ten podmiot otrzymał omawianą pomoc albo będzie można pobrać raport m.in. w formacie PDF, gdy takie informacje są w systemie. W tym formacie można zaznaczyć pole "zawijanie długich wierszy w kolumnach dla formatu PDF", a wówczas pojawi się pełny opis w danym polu (przykład).
Aktualizacja danych w systemie SUDOP odbywa się codziennie w godzinach nocnych. Przy tym wydruki z SUDOP mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje udostępniane za pośrednictwem systemu SUDOP pochodzą ze sprawozdań o udzielonej pomocy sporządzanych za pośrednictwem aplikacji SHRIMP przez podmioty udzielające pomocy na podstawie art. 32 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702). UOKiK na stronie startowej SUDOP informuje, że za prawidłowość i kompletność przekazanych do SUDOP danych odpowiadają wyłącznie podmioty je sporządzające. Podmioty udzielające pomocy mają 7 dni na wprowadzenie/korektę informacji o pomocy do aplikacji SHRIMP. W związku z tym informacja o pomocy udzielonej lub zmianie jej wartości w ciągu ostatnich 7 dni może jeszcze nie być wprowadzona do systemu SUDOP. |