Przepisy regulujące stosowanie obniżonych stawek podatkowych oraz zwolnień z podatku VAT, w znacznym stopniu opierają się na klasyfikacjach statystycznych.
Co do zasady, podatnik powinien klasyfikować wykonywane czynności:
1) w odniesieniu do sprzedawanych towarów na podstawie unijnej Nomenklatury scalonej (CN) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),
2) w zakresie wykonywanych usług na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).
Aby dokonać prawidłowej klasyfikacji podatnik musi przede wszystkim ustalić, co jest przedmiotem sprzedaży: towar czy usługa.
Ustalenie prawidłowej klasyfikacji jest niezbędne jeśli podatnik:
1) ma trudności w ustaleniu właściwej stawki VAT dla danego towaru/usługi lub
2) potrzebuje klasyfikacji towaru/usługi m.in. do:
- zastosowania obowiązkowego MPP (zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy o VAT),
- stosowania GTU,
- zastosowania zwolnienia podmiotowego (uregulowanego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT),
- zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej.
Uwaga
Na stronie internetowej Wydawnictwa www.klasyfikacje.gofin.pl można zapoznać się z klasyfikacjami CN, PKOB oraz PKWiU 2015. W tabelach klasyfikacji CN i PKWiU umieszczono obniżone stawki VAT dla poszczególnych towarów i usług, wskazując przy tym podstawę prawną zastosowania obniżonej stawki VAT.
Korzystając z klasyfikacji należy zapoznać się z uwagami od redakcji zamieszczonymi na początku każdego z działów klasyfikacji, dotyczącymi towarów i usług, wobec których stosuje się obniżoną stawkę VAT bez względu na symbol CN/PKWiU.
Od 1 stycznia 2024 r. do złożenia wniosku o wydanie WIS jest uprawniony wnioskodawca, o którym mowa w art. 42b ust. 1 posiadający konto w e-Urzędzie Skarbowym, na którym został podany aktualny adres poczty elektronicznej lub numer telefonu w celu przekazywania powiadomień o umieszczeniu pisma organu KAS na koncie w e-US.
Wymóg podania ww. danych kontaktowych dotyczy również wnioskodawcy posiadającego siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium kraju, jeżeli działa przez pełnomocnika lub przedstawiciela (art. 42b ust. 1a i 1b ustawy o VAT).
Pisma w sprawie WIS składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym. Zatem po zalogowaniu się w systemie e-Urząd Skarbowy (https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/) podatnik uzyskuje dostęp do formularza do wniosku WIS w postaci elektronicznej.
Jednostka organizacyjna (np. spółka kapitałowa, osobowa, stowarzyszenie lub fundacja) chcąc złożyć wniosek o wydanie WIS musi wystąpić z wnioskiem o przyznanie dostępu do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym i wskazać w nim użytkownika (będącego osobą fizyczną posiadającą PESEL) oraz zakres jego uprawnień.
W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających Dyrektorowi KIS doręczenie pisma na konto w e-Urzędzie Skarbowym pismo to może zostać doręczone na zasadach ogólnych, tj. za pośrednictwem operatora pocztowego, e-PUAP lub osobiście (art. 35e ust. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej; Dz. U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.).
Złożenie wniosku o wydanie WIS nie podlega opłacie. Podatnik jest jednak zobowiązany do poniesienia opłat za badania i analizy w przypadku, gdy rozpatrzenie tego wniosku będzie wymagało przeprowadzenia takich badań i analiz.
Na podstawie art. 42g ust. 1 ustawy o VAT wiążąca informacja stawkowa jest wydawana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o wydanie WIS. Do tego terminu nie wlicza się:
- terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4 Ordynacji podatkowej (tj. terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu) oraz
- dni, w których wystąpiła awaria e-Urzędu Skarbowego, w przypadku, o którym mowa w art. 35e ust. 4a ww. ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Przedmiotem wniosku o wydanie WIS mogą być:
1) towar albo usługa, albo
2) towary lub usługi, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 42a ustawy o VAT WIS zawiera:
1) opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;
2) klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:
a) określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,
b) stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;
3) stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.
WIS wydawana na potrzeby inne niż określenie stawki VAT nie zawiera rozstrzygnięcia w zakresie stawki podatku.
WIS jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia.
WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia podatnik może zwrócić się do Dyrektora KIS o interpretację indywidualną.
1. Budynek wielorodzinny z częścią powierzchni użytkowej przeznaczoną na cele niemieszkalne(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 sierpnia 2024 r., nr 0111-KDSB1-1.440.252.2024.2.ND)
Data ważności: od 23 sierpnia 2024 r. do 23 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - budynek mieszkalny (...)
Opis towaru: Budynek mieszkalny wielorodzinny o całkowitej powierzchni użytkowej wynoszącej (...)
Rozstrzygnięcie: PKOB 11
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Jak wynika z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę oraz zawartych w projekcie budowlanym w przedmiotowym budynku znajduje się (...) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Dodatkowo w poziomie piwnic zlokalizowane są garaże, komórki lokatorskie oraz pomieszczenia techniczne.
Całkowita powierzchnia użytkowa przedmiotowego budynku obliczona według PKOB wynosi (...) m2.
Część mieszkalna zajmuje powierzchnię (...) m2, a część niemieszkalna - (...) m2. Zatem jeżeli ponad połowa powierzchni użytkowej przedmiotowego budynku przeznaczona jest na cele mieszkalne, należy uznać, iż budynek ten jest budynkiem mieszkalnym.
(...) należy stwierdzić, iż przedmiotowy budynek wielorodzinny, w którym ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana będzie dla celów mieszkalnych, należy klasyfikować jako budynek mieszkalny w dziale PKOB 11 (podkreślenie redakcji).
(...) warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie, obiekty budowlane lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.
W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar - budynek mieszkalny wielorodzinny w stanie surowym zamkniętym będący budynkiem stałego zamieszkania, klasyfikowany jest do PKOB 11, jego dostawa będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy.
Dodatkowo tut. Organ wyjaśnia, że ww. stawka podatku VAT określona została wyłącznie w związku z dostawą budynku mieszkalnego wielorodzinnego w stanie surowym zamkniętym. Niniejsza decyzja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku VAT dla usługi budowy przedmiotowego budynku.
(...) Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (...)".
2. Zabieg kosmetyczny wykonany przy użyciu określonych produktów pielęgnacyjnych(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 sierpnia 2024 r., nr 0112-KDSL2-1.440.275.2024.2.SS)
Data ważności: od 24 sierpnia 2024 r. do 24 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa - zabieg kosmetyczny »(...)«
Opis usługi: Przedmiotem wniosku jest zabieg kosmetyczny »(...)«, którego celem jest uzyskanie gładkiej i jednolitej skóry poprzez wykonanie 30-minutowego peelingu ciała przy użyciu określonych produktów. Zabieg wykonywany jest przy wykorzystaniu aromaterapii oraz peelingu, czyli środka kosmetycznego służącego do usunięcia martwego naskórka. Połączenie aromaterapii z energizującym działaniem peelingu zapewni miękką i gładką w dotyku skórę. Usługa będąca przedmiotem wniosku może być zarówno osobnym zabiegiem złuszczającym skórę, jak i częścią innego zabiegu pielęgnacji ciała. Zleceniodawca oczekuje uzyskania gładkiej oraz jednolitej skóry.
Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 96.02.19.0
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w zw. z poz. 8 załącznika
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, Sekcja S »POZOSTAŁE USŁUGI« obejmuje:
(...)
- usługi fryzjerskie i pozostałe usługi kosmetyczne (...).
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 96 »POZOSTAŁE USŁUGI ŚWIADCZONE DLA LUDNOŚCI«, który obejmuje:
(...)
- fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne (...).
W dziale tym mieści się klasa PKWiU 96.02 »Usługi fryzjerskie i pozostałe usługi kosmetyczne«.
W klasie PKWiU 96.02 mieści się grupowanie 96.02.19.0 »Pozostałe usługi kosmetyczne«, które obejmuje:
- usługi w zakresie higieny osobistej, pielęgnacji ciała, depilacji, naświetlania promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług w zakresie opieki zdrowotnej, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 86.
Uwzględniając powyższe, przedmiotowa usługa spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych grupowaniem PKWiU 96.02.19.0 »Pozostałe usługi kosmetyczne«.
(...)
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 8 załącznika do ww. rozporządzenia, wskazano PKWiU 96.02.19.0 - »Pozostałe usługi kosmetyczne«.
(...) Zatem stawką właściwą dla opodatkowania tej usługi jest - na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w zw. z poz. 8 załącznika do rozporządzenia - stawka podatku w wysokości 8% (podkreślenie redakcji) (...)".
3. Zajęcia gimnastyczne dla osób 40+(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 sierpnia 2024 r., nr 0112-KDSL2-1.440.373.2024.1.SS)
Data ważności: od 30 sierpnia 2024 r. do 30 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa - prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+
Opis usługi: Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności społeczno-oświatowej i kulturalnej prowadzi zajęcia gimnastyczne dla osób 40+. W celu wyświadczenia usługi realizuje następujące czynności: prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+, prowadzenie rozgrzewki, prowadzenie ćwiczeń wzmacniających mięśnie całego ciała oraz ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce, rozluźniające mięśnie. W zajęciach uczestniczy grupa o różnych umiejętnościach i jest to grupa przypadkowych osób chcących pracować nad swoją sylwetką oraz kondycją fizyczną. Grupa osób uczestnicząca w zajęciach jest stała - zgodnie z zawartymi w danym okresie umowami. Osoby uczestniczą w zajęciach w ramach rekreacji, ale również nabywają umiejętności pracy z własnym ciałem.
Cel jaki realizuje przedmiotowa usługa to:
- rozwijanie zdolności samokontroli, dyscypliny wewnętrznej, umiejętności podporządkowania się poleceniom i współdziałania w ramach zadań ruchowych,
- wyrabianie umiejętności manipulowania przyborem, kształtowanie zwinności, zręczności,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas organizowanych ćwiczeń,
- kształtowanie sprawności fizycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych,
- uświadamianie korzyści dla organizmu wynikających z ćwiczeń gimnastycznych,
- wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.
Uczestnicy nie otrzymują zaświadczeń, certyfikatów nabycia umiejętności w zakresie prowadzenia zajęć. Zajęcia prowadzone są przez instruktora, z którym Wnioskodawca ma podpisaną odrębną umowę zlecenia. Instruktor ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzenie zajęć gimnastycznych.
Rozstrzygnięcie: Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy i poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy - za rekreację uznać należy różne formy aktywności dobrowolnie wybrane przez człowieka, mające służyć wypoczynkowi, rozrywce czy zdrowiu. Tak rozumiana rekreacja obejmuje w szczególności zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny.
Należy też zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku w wysokości 8% wymienione w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy usługi, jednakże tylko w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form, ani kategorii »wstępu«, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem »wstępu« należy rozumieć »możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś«.
Zatem pod pojęciem »wstępu« w rozumieniu poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, »na siłownię« - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie. (...)
W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że (...) wykładnia pojęcia »wstęp« nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie »usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu« odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego, jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie »wyłącznie w zakresie wstępu« należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera - nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.
(...) należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa - prowadzenie zajęć gimnastycznych dla osób 40+ - stanowi »Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu«, o których mowa w poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy.
Mając na uwadze, że usługa będąca przedmiotem analizy stanowi »Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu«, jej świadczenie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy i poz. 68 załącznika nr 3 do ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".
4. Kompleksowa modernizacja domu pomocy społecznej(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2024 r., nr 0111-KDSB1-1.440.201.2024.3.MC)
Data ważności: od 6 sierpnia 2024 r. do 6 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - modernizacja (...) Domu Pomocy Społecznej
Opis usługi: Usługa polegająca na modernizacji (...) Domu Pomocy Społecznej przy ul. (...). Przedmiotowe roboty budowlane wykonywane w budynku (...) obejmują swym zakresem:
a) rozbiórkę istniejącej pochylni przy budynku (...) wraz z przyległymi nawierzchniami chodnika;
b) budowę nowej pochylni przy budynku (...):
(...)
- wykonanie fragmentu nawierzchni utwardzonej chodnika przy (...) - w dowiązaniu do istniejących nawierzchni,
- wykonanie zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej odwadniającej wycieraczkę (...),
- montaż rur ochronnych pod nawierzchniami wykonywanymi w (...).
Czynności mieszczące się w zakresie niniejszego świadczenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż wszystkie służą realizacji określonego celu jakim jest modernizacja (...) Domu Pomocy Społecznej. Usługa (świadczenie kompleksowe) jest wykonywana w budynku zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanym w PKOB 1130.
Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 43
Stawka podatku od towarów i usług: 8% - w zakresie modernizacji obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla robót w bryle budynku
Stawka podatku od towarów i usług: 23% - w zakresie modernizacji obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla robót poza bryłą budynku
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12, art. 41 ust. 1 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.
(...) Cechą charakterystyczną jednego świadczenia złożonego jest nierozerwalność jego poszczególnych elementów. Ponadto wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji. Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa TSUE jedno świadczenie złożone występuje zatem wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu.
(...) należy wskazać, że czynności - roboty budowlane realizowane w ramach modernizacji Domu Pomocy Społecznej w zakresie (...) budynku (...) przy ul. (...), sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, - są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. (...)
Z powyższego wynika zatem, że ww. czynności mają charakter kompleksowy, gdyż pominięcie któregokolwiek elementu świadczenia miałoby wpływ na finalny efekt i nie gwarantowałby poprawnego wykonania robót budowlanych realizowanych w (...) budynku (...). Czynności wchodzące w jego skład nie mogą być realizowane odrębnie, gdyż nie przyniesie to oczekiwanego przez nabywcę efektu.
Ponadto, analiza niniejszej sprawy wykazała, że głównym celem przedmiotowego świadczenia jest budowa nowej pochylni przy budynku (...). Bez wykonania świadczenia głównego, rozbiórka istniejącej pochylni nie spełniłaby określonego celu jakim jest modernizacja (...). Pozostałe prace wykonywane w ramach świadczenia pełnią funkcję pomocniczą, bowiem przyczyniają się do wykonania świadczenia głównego tj. budowy pochylni przy budynku (...). Bez wykonania robót pomocniczych, nie byłoby możliwości wybudowania nowej pochylni. Nie wykonując więc zadań pomocniczych nie jest możliwa pełna realizacja celu świadczenia.
(...) w budynku (...) Domu Pomocy Społecznej ponad połowa powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkaniowe.
W związku z powyższym (...), należy stwierdzić, iż budynek (...) Domu Pomocy Społecznej - spełnia kryteria dla uznania go za obiekt zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
(...) należy zwrócić uwagę na fakt, iż opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku będą wyłącznie czynności, które będą wykonywane w obrębie bryły budynku i będą dotyczyły elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego.
Z opisu przedmiotowej sprawy wynika, że montaż pochylni będzie się odbywał poprzez połączenie konstrukcji (...) z budynkiem za pomocą (...). Ponadto konstrukcja podjazdu wykonana zostanie z (...) Podkreślenia wymaga, iż w sytuacji, gdy ww. elementy stanowią elementy konstrukcyjne przedmiotowego budynku, wówczas będą korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku. Wynika to z faktu, iż stawka ta ma zastosowanie do obiektu budowlanego, a więc do elementów, które znajdują się w jego bryle. (...)
Natomiast w zakresie usługi wykonywanej w ramach modernizacji obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla robót wykonywanych poza bryłą budynku podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".
5. Płyn do dezynfekcji rąk(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 sierpnia 2024 r., nr 0115-KDST1-2.440.282.2024.1.PSZ)
Data ważności: od 29 sierpnia 2024 r. do 29 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - »(...)«
Opis towaru: produkt w postaci płynu (...) o działaniu bakteriobójczym, wirusobójczym, drożdżakobójczym, prątkobójczym, przeznaczony do (...) dezynfekcji rąk, działa biobójczo (...), sprzedawany w opakowaniach typu (...) o pojemności (...)
Rozstrzygnięcie: środek odkażający o właściwościach bakteriobójczych, wirusobójczych, grzybobójczych, mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na który zostało wydane pozwolenie tymczasowe oraz został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Produkt ze względu na swoje właściwości znajduje się w wykazie produktów biobójczych prowadzonym przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 24, dalej ustawa o produktach biobójczych). Pozwolenie o nr (...) wydano w formie decyzji z dnia (...) - przedmiotowa decyzja w załączeniu.
(...) W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym »Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%«, w poz. 15 wskazano bez względu na CN »Środki odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (...)«.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia »mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia« oraz »środki odkażające«.
Stosując wykładnię literalną, wskazać należy, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN), »ochrona« oznacza »zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym; to, co przed czymś ochrania«. Z kolei przez »zdrowie« należy rozumieć »stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; stan, w jakim znajduje się żywy organizm«.
Natomiast słowo »odkażać«, zgodnie z ww. słownikiem oznacza:
»1. zniszczyć drobnoustroje chorobotwórcze lub gnilne,
2. usunąć środki trujące ze skażonych powierzchni«.
Z kolei »środki odkażające«, zgodnie z definicją zawartą w Encyklopedii PWN, to »środki dezynfekcyjne, substancje o działaniu przeciwbakteryjnym, zabijające wszystkie wegetatywne postacie drobnoustrojów; są zwykle stosowane do odkażania przedmiotów, pomieszczeń; (...) niektóre środki odkażające, stosowane w większych rozcieńczeniach, służą jako środki antyseptyczne«.
Wobec powyższego, podkreślić należy, iż istotny z punktu widzenia »zastosowania« tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę oraz charakter miejsca, w którym zostaną one użyte. (...)
Zatem, mając na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze środkiem odkażającym o właściwościach bakteriobójczych, wirusobójczych, grzybobójczych, mającym zastosowanie w ochronie zdrowia - towarem o nazwie »(...)« - stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. towaru podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 15 załącznika nr 3 do ustawy. Stawka ta ma zastosowanie do dostawy ww. towaru w okresie obowiązywania zezwolenia, bądź też ważności wpisu do rejestru (podkreślenie redakcji) (...)".
6. Dodatek mający zastosowanie w paszach dla zwierząt(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 sierpnia 2024 r., nr 0115-KDST1-1.440.255.2024.1.EM)
Data ważności: od 29 sierpnia 2024 r. do 29 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - »(...)«
Opis towaru: (...); dodatek paszowy, mający zastosowanie w premiksach i paszach granulowanych; stosowany dla przeżuwaczy (bydło, kozy, owce) i koni; oferowany w opakowaniu o masie netto (...)
Rozstrzygnięcie: pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych
Stawka podatku od towarów i usług: 8%
Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy
Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Produkt jest sklasyfikowany pod nr PKWiU: 10.89. Obecnie, z ostrożności Spółka sprzedaje produkt jako dodatek paszowy ze stawką podstawową podatku od towarów i usług (VAT) 23%. (...)
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 10 (sekcja zatytułowana »Towary zwykle używane w rolnictwie«) wskazano bez względu na CN »Nawozy i środki ochrony roślin - zwykle przeznaczone do wykorzystania w produkcji rolnej, oraz pasze i karmy dla zwierząt gospodarskich i domowych«.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia »pasze« (lub »materiały paszowe«), »dodatki paszowe«.
Według art. 4 pkt 2 i 7 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1149) - dalej jako »ustawa o paszach«, użyte w ustawie określenia oznaczają:
2) pasza - paszę w rozumieniu art. 3 ust. 4 rozporządzenia nr 178/2002;
7) dodatki paszowe - dodatki paszowe w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 1831/2003.
(...) »pasza« (lub »materiały paszowe«) oznacza substancje lub produkty, w tym dodatki, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do karmienia zwierząt. (...)
Zgodnie z art. 17 ust. 1 Rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, Komisja ustanawia i prowadzi wspólnotowy rejestr dodatków paszowych.
Rejestr jest ogólnodostępny (art. 17 ust. 2 ww. Rozporządzenia).
Dodatek paszowy, będący przedmiotem niniejszego wniosku znajduje się w prowadzonym przez Komisję Wspólnotowym rejestrze dodatków paszowych (European Union Register of Feed Additives) pod kodem (...), jako dodatek paszowy (...).
W świetle powyższego, będący przedmiotem niniejszej decyzji towar - dodatek paszowy, tj. (...), występujący pod nazwą handlową »(...)« został dopuszczony do obrotu jako dodatek zootechniczny.
(...) należy stwierdzić, że wskazany we wniosku towar określony jako »(...)« spełnia kryteria zawarte w ww. definicjach i przepisach dotyczących pasz. Towar ten znajduje się w prowadzonym przez Komisję rejestrze dodatków paszowych, a Spółka widnieje w prowadzonym przez Główny Inspektorat Weterynarii »Rejestrze podmiotów paszowych« w »Wykazie zakładów wytwarzających lub wprowadzających do obrotu pasze, zatwierdzonych lub zarejestrowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 183/2005« pod numerem (...). (...)
Z uwagi na to, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dodatkiem paszowym, który jest przeznaczony dla zwierząt gospodarskich, a ponadto towar ten nie jest objęty stawką podatku 0% bądź 5%, stwierdzić należy, że dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie tego towaru podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy (podkreślenie redakcji) (...)".
7. Oznaczenie w części ewidencyjnej JPK_VAT dostawy drukarki(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 sierpnia 2024 r., nr 0115-KDST1-1.440.210.2024.3.AGW)
Data ważności: od 8 sierpnia 2024 r. do 8 sierpnia 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - drukarka sublimacyjna (...)
Opis towaru: drukarka termosublimacyjna (...)
Rozstrzygnięcie: PKWiU 46
Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania art. 108e ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Wnioskodawca dołączył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi nr (...) z dnia 20 listopada 2023 r. dotyczące klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług towarów: (...).
(...) Stosownie do treści art. 108e ustawy, podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, oraz podatnicy nabywający te towary lub usługi są obowiązani posiadać rachunek rozliczeniowy, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzone w walucie polskiej.
Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, z późn. zm.), poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące dostawy: urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7, 8, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy, a także folii typu stretch określonej w poz. 9 tego załącznika - oznaczenie »GTU 06«. (...)
Zgodnie z tytułem, Sekcja C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje »Produkty przetwórstwa przemysłowego«. (...)
(...) grupowania znajdujące się w Sekcji C obejmują produkty, które powstały w wyniku procesu produkcyjnego, czyli sprzedawane bezpośrednio przez producentów.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest producentem towaru, a jedynie podmiotem sprzedającym/planującym dokonywać sprzedaży (handlowcem) towaru.
Grupowania dotyczące towarów sprzedawanych przez sprzedawców detalicznych i hurtowych zostały zawarte w Sekcji G Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która obejmuje »Handel hurtowy i detaliczny. Naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle«.
(...) działalność Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży ww. towaru - z uwagi na jego charakter i specyfikę, mechanizm działania, parametry, a także jego przemysłowe wykorzystanie, potwierdzone w przedłożonym dokumencie zawierającym opis towaru (nie jest to artykuł użytku osobistego ani artykuł gospodarstwa domowego) - należy uznać za handel hurtowy (podkreślenie redakcji).
Zatem grupowanie właściwe dla sprzedaży tego towaru znajduje się w dziale 46 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu hurtowego pojazdami samochodowymi, sekcji G Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).
(...) Odnosząc się do załączonego do wniosku pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi nr (...) z dnia (...) 2023 r., stanowiącego odpowiedź na wniosek z dnia 22 września 2023 r. złożony przez (...) Sp. z o.o. Sp.k. (zgodnie ze wskazaniem - podmiot przejęty przez Wnioskodawcę) należy zauważyć, że wskazano w nim, że maszyny drukarskie laserowe, atramentowe, igłowe, lub termiczne, wykonujące tylko funkcję drukowania, nadające się do podłączenia do maszyny do automatycznego przetwarzania danych lub do sieci mieszczą się w grupowaniu PKWiU 26.20.16.0 »Urządzenia wejścia lub wyjścia, zawierające lub niezawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci.«
Jednocześnie w ww. piśmie poinformowano, że PKWiU 26.20.16.0 nie obejmuje maszyn drukarskich offsetowych, do druku typograficznego, fleksograficznego i wklęsłego, maszyn drukarskich stosowanych do drukowania za pomocą płyt, cylindrów i innych elementów drukarskich, sklasyfikowanych w PKWiU 28.99.1 »Maszyny drukarskie i introligatorskie«.
(...) wskazana w piśmie Urzędu Statystycznego klasyfikacja nie odnosi się do konkretnego towaru, lecz grupy towarów, którymi są m.in. maszyny drukarskie bez wskazania konkretnego modelu, podania parametrów technicznych. Ponadto nie wskazuje na okoliczności związane ze sprzedażą tych wyrobów, tj. czy są dokonywane przez ich producenta czy handlowca. Tym samym informacje zawarte w przedmiotowym piśmie GUS nie stanowią podstawy do dokonania przez tut. organ klasyfikacji przedmiotowego towaru, gdyż ta wynika z niezależnej i szczegółowej analizy materiału dowodowego zebranego w sprawie.
Ponadto należy zauważyć, że opinie wydawane są na podstawie materiałów dostarczonych przez wnioskodawców oraz - co podkreślono także w ww. piśmie - nie mają charakteru wiążącego, natomiast właściwe zaklasyfikowanie określonego wyrobu leży w gestii samego producenta (...)".
8. Rękodzieło w postaci biżuterii(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lipca 2024 r., nr 0115-KDST1-2.440.233.2024.2.AC)
Data ważności: od 27 lipca 2024 r. do 27 lipca 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - (...)
Opis towaru: rękodzieło w postaci biżuterii, tj. (..) wykonany z kamieni (...). Zakończony jest karabińczykiem ze stali i łańcuszkiem przedłużającym również ze stali.
Rozstrzygnięcie: CN 7116
Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do treści art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Stosownie do treści art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy.
W opisie załącznika nr 12 do ustawy znajduje się »Lista towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy«. W załączniku nr 12 towary sklasyfikowane zostały wg Nomenklatury scalonej (CN).
(...) Zgodnie z tytułem działu 71 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje: »Perły naturalne lub hodowlane, kamienie szlachetne lub półszlachetne, metale szlachetne, metale platerowane metalem szlachetnym i artykuły z nich; sztuczna biżuteria; monety«.
W myśl Uwagi 2b) do tego działu, pozycja 7116 nie obejmuje artykułów zawierających metal szlachetny lub metal platerowany metalem szlachetnym (innych niż drobne elementy).
Z brzmienia pozycji CN 7116 wynika, że obejmuje ona »Artykuły z pereł naturalnych lub hodowlanych, kamieni szlachetnych lub półszlachetnych (naturalnych, syntetycznych lub odtworzonych)«.
(...) Obejmuje zatem:
(...)
(B) Pozostałe wyroby składające się całkowicie lub częściowo z kamieni szlachetnych lub półszlachetnych; mogą one zawierać również inne materiały, łącznie z metalem szlachetnym lub metalem platerowanym metalem szlachetnym, pod warunkiem że metal szlachetny lub metal platerowany metalem szlachetnym występuje tylko jako drobny element składowy. Z uwzględnieniem tych warunków niniejsza pozycja obejmuje krzyże i pierścienie (często z agatu), bransoletki (inne niż bransoletki do zegarków), kielichy i puchary (często z granatu), statuetki i wyroby dekoracyjne (np. z żadów), moździerze i tłuczki (np. z agatu), noże lub łożyska noży z agatu lub innych kamieni szlachetnych lub półszlachetnych do wag, prowadniki przędzalnicze z agatu, korki dekoracyjne z główkami z agatu itp., nagniataki z agatu służące do pozłacania, polerowania skóry wyprawionej, papieru itp., kółka z agatu do wędek, noże do papieru, kałamarze, przyciski do papieru, popielniczki (np. z agatu lub onyksu).
Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze skład towaru (...) (94% składu to kamienie szlachetne - (...)), należy uznać, że spełnia on kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją 7116 Nomenklatury scalonej (CN) (podkreślenie redakcji) (...)".
9. Dostawa urządzeń elektronicznych wraz z abonamentem do aplikacji(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lipca 2024 r., nr 0115-KDST1-1.440.134.2024.3.AGW)
Data ważności: od 24 lipca 2024 r. do 24 lipca 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) - udostępnianie oprogramowania (aplikacji) za pośrednictwem strony internetowej, wraz z dostawą urządzeń elektronicznych
Opis świadczenia: świadczenie, na które składa się udostępnienie oprogramowania (aplikacji) poprzez bezpośrednie pobranie ze strony internetowej wraz z dostawą urządzeń elektronicznych; oprogramowanie odbiera dane z urządzeń elektronicznych i wysyła do nich polecenia, umożliwiając realizację zamierzonych funkcji, umożliwia (...), jak również (...) dotyczących (...)
Rozstrzygnięcie: PKWiU 58
Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Wnioskodawca produkuje i sprzedaje produkty (...). Przedmiotem wniosku jest sprzedaż systemu (...) opartego na technologii (...). Sprzedawany produkt składa się z zestawu urządzeń elektronicznych (A, B, C, D, E) oraz abonamentu do aplikacji umożliwiającej korzystanie z tych urządzeń. Zestaw urządzeń wraz z aplikacją stanowi spójną całość, która umożliwia korzystanie z produktu zgodnie z jego przeznaczeniem i z uwzględnieniem wszystkich funkcjonalności przewidzianych przez producenta. Wartość urządzeń elektronicznych stanowi co najmniej 80% wartości całego zestawu (wartość abonamentu do aplikacji nie przekracza 20% wartości zestawu).
(...) aplikacja stanowi oprogramowanie umożliwiające nawigację według wielu wzorców, zarządzanie (...), prowadzenie dokumentacji i inne funkcje. Jest elementem, bez którego nie jest możliwe korzystanie z funkcji produktu, polegających zarówno na nawigacji i zdalnym sterowaniu (...), jak również na zbieraniu i analizowaniu danych (...). Aplikacja (oprogramowanie) odbiera dane z urządzeń elektronicznych i wysyła do nich polecenia. Brak dostępu do aplikacji spowodowałby, że obsługa urządzeń elektronicznych w zakresie funkcjonalności przewidzianych przez Stronę byłaby niemożliwa. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, zakup jakiegokolwiek urządzenia elektronicznego bez dostępu do aplikacji nie zapewni żadnej przewidzianej funkcjonalności.
A zatem oczekiwaniem nabywcy jest w istocie prowadzenie precyzyjnej nawigacji (...), zdalne i zautomatyzowane sterowanie oraz zbieranie danych (...) w celu sporządzania raportów, analiz, optymalizacji i zwiększenia wydajności pracy oraz zmniejszenia jej kosztów.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, że oprogramowanie (aplikacja) jest elementem niezbędnym do skorzystania z systemu nawigacji automatycznego kierowania (...) opartego na technologii (...), a także do korzystania z urządzeń wchodzących w skład tzw. zestawu urządzeń elektronicznych. (...)
Zatem w opisanym przypadku, elementem dominującym świadczenia jest aplikacja - oprogramowanie, która umożliwia realizację zamierzonych funkcji, natomiast dostawę pozostałych elementów należy uznać za czynności o charakterze pomocniczym do świadczenia dominującego.
(...) Proponowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU 26.51.20.0 »Urządzenia radarowe i radionawigacyjne oraz do zdalnego sterowania drogą radiową« dotyczy wyrobu (towaru). Natomiast w sprawie będącej przedmiotem wniosku, jak rozstrzygnięto wcześniej, mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym - usługą. (...)
Zgodnie z tytułem Sekcji J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sekcja ta obejmuje »Usługi w zakresie informacji i komunikacji«. (...)
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 58 »Usługi związane z działalnością wydawniczą«.
(...) Natomiast w klasie 58.29 PKWiU sklasyfikowane są »Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania«.
Klasa ta obejmuje tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania, bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta:
- programów użytkowych i pozostałych,
- systemów operacyjnych.
Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 58 »Usługi związane z działalnością wydawniczą« (podkreślenie redakcji) (...).
10. Pojazd osobowy z napędem elektrycznym(wiążąca informacja stawkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 lipca 2024 r., nr 0115-KDST1-2.440.400.2023.7.PSZ)
Data ważności: od 18 lipca 2024 r. do 18 lipca 2029 r.
"(...) Przedmiot wniosku: towar - »(...)«
Opis towaru: pojazd elektryczny, dwuosobowy typu (...), (...), który może przewozić towar (...), pojazd w 100% napędzany energią elektryczną, posiada homologację typu (...), co dopuszcza go do ruchu drogowego
Rozstrzygnięcie: PKWiU 29.10
Cel wydania WIS: na potrzeby stosowania art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług
Uzasadnienie
(...) Przedmiotem klasyfikacji jest model elektryczny pojazdu dwuosobowego typu (...), (...), który może przewozić towar (...). Pojazd jest w 100% napędzany energią elektryczną. Pojazd posiada homologację typu (...), co dopuszcza go do ruchu drogowego. Każdy pojazd dwuosobowy w wersji bazowej posiada w swoim wyposażeniu standardowym (...).
Klient może zdecydować się na dokupienie wyposażenia dodatkowego (...).
(...) Pojazdy są importowane spoza Unii Europejskiej w częściach a następnie montowane w kraju. (...). Wersja bazowa pojazdu nie podlega żadnym przeróbkom poza poprawą jakości polegającą na konserwacji i poprawkach lakierniczych. W momencie sprzedaży pojazdu oraz wystawiania faktury i innych dokumentów niezbędnych do rejestracji pojazdu pojazd jest określany jako pojazd samochodowy (...).
(...) Spółka wskazuje, że producentem pojazdu bazowego, jest poddostawca Wnioskodawcy - firma (...). Firma specjalizuje się w dostarczaniu produktów, które następnie są wprowadzane na rynek zharmonizowany pod markami własnymi. (...).
Następnie Spółka dostosowuje każdy importowany produkt do potrzeb lokalnych klientów poprzez rozszerzenie jego zastosowań. (...). (...). Jednocześnie Spółka (...) zapewnia pełną obsługę posprzedażową zapewniając gwarancję oraz serwis pojazdów. (...)
Zgodnie z tytułem, Sekcja C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje »Produkty przetwórstwa przemysłowego«.
(...) sekcja C obejmuje produkty przetwórstwa przemysłowego, przez które rozumie się fizyczne lub chemiczne przetwarzanie surowców, materiałów lub półproduktów w nowy wyrób. Surowce, materiały lub półprodukty podlegające przetworzeniu w ramach tej Sekcji są wynikiem działalności rolnej, leśnej, rybołówstwa, górnictwa lub innej działalności wytwórczej.
(...) jednostka wytwarzająca na zlecenie innej jednostki wyrób (z powierzonego lub z własnego materiału) traktowana jest, jako producent wyrobu. Natomiast wyprodukowane wyroby klasyfikowane są w odpowiednich dla nich grupowaniach PKWiU.
W związku z powyższym Spółka wykonująca usługę składania (budowy) pojazdu silnikowego z części sprowadzonych z zagranicy zgodnie zasadami metodycznych PKWiU traktowana jest, jako producent tego pojazdu.
W sekcji C zawarty jest m.in. Dział 29 »Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy«.
(...) Zawarty w Sekcji C dział 29 obejmuje m.in. klasę 29.10 "Pojazdy samochodowe, z wyłączeniem motocykli".
W klasie 29.10 PKWiU zawarta jest pozycja 29.10.24.0 »Pozostałe pojazdy samochodowe do przewozu osób«.
Grupowanie to obejmuje także:
- pojazdy samochodowe do przewozu osób (włącznie z samochodami osobowo-towarowymi oraz samochodami wyścigowymi), wyposażone w silniki inne niż silniki tłokowe wewnętrznego spalania z zapłonem iskrowym i samoczynnym (wysokoprężne i średnioprężne), nowe i używane,
- pojazdy samochodowe do przewozu osób, z silnikiem elektrycznym.
Uwzględniając powyższe, towar będący przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla wyrobów objętych klasą 29.10 PKWiU 2015 (podkreślenie redakcji) (...)".