Nabyłem notebooka na użytek prywatny. Po miesiącu użytkowania zauważyłem, że podczas pracy bardzo się nagrzewa. Zamierzam złożyć reklamację, jednak nie wiem, czy skierować ją do sprzedawcy, czy producenta. Czy korzystniejsze dla kupującego jest skorzystanie z gwarancji, czy z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową?
Gwarancja to podstawa złożenia reklamacji. W razie braku zgodności towaru z umową konsumentowi przysługują również uprawnienia określone w ustawie o prawach konsumenta, jak np. żądanie naprawy, wymiany towaru na nowy, obniżenie ceny, a nawet odstąpienie od umowy.
Szczegółowo gwarancję regulują przepisy art. 577-581 Kodeksu cywilnego. Jest ona dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru złożonym przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług, np. bezpłatnego holowania samochodu w przypadku awarii. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, przyjmuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest zobowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.
Gwarantem może być producent, importer lub dystrybutor. Sprzedawca może, ale nie musi być gwarantem. Powinno to być określone w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie jest, można uznać, że gwarancji udzielił przedsiębiorca, który złożył oświadczenie. Dokument gwarancyjny powinien zostać wydany kupującemu wraz ze sprzedaną rzeczą. Jego brak w żaden sposób nie uszczupla uprawnień kupującego wynikających z gwarancji - mogą jednak powstać trudności z ustaleniem zakresu jej treści. Okres ochrony gwarancyjnej zależy od gwaranta. Jeżeli nie podał go np. w dokumentach gwarancyjnych, wówczas przyjmuje się, że wynosi on 2 lata, licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.
Wykonanie uprawnień z tytułu gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Konsument może żądać od sprzedawcy - w ramach niezgodności towaru z umową - stosownych roszczeń także wtedy, gdy towar został wymieniony lub naprawiony przy okazji wcześniejszej reklamacji złożonej do gwaranta. Podczas korzystania z uprawnień gwarancyjnych bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu niezgodności z umową zostaje zawieszony - od dnia zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia nieuwzględnienia reklamacji złożonej u gwaranta (lub też od chwili upłynięcia czasu na wykonanie obowiązków wynikających z tej gwarancji).
Skorzystanie z uprawnień związanych z niezgodnością towaru z umową daje konsumentowi wyższy stopień pewności w zakresie posiadanych uprawnień. Łatwiejsze jest również dochodzenie roszczeń od przedsiębiorcy. W przypadku gwarancji zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa z zasady sam gwarant.