Sprzedaję sprzęt RTV i AGD poprzez sklep internetowy. W związku z reklamacjami zgłaszanymi przez kupujących regularnie ponoszę wysokie koszty związane z naprawą oraz wymianą wadliwych towarów. Czy mogę domagać się odszkodowania od mojego dostawcy?
TAK. Kodeks cywilny przewidywał szczególne regulacje dotyczące roszczeń przedsiębiorcy do swoich poprzedników w związku z dochodzeniem przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi. Zostały one uchylone z dniem 1 stycznia 2023 r., jednocześnie z przeniesieniem przepisów o rękojmi konsumenckiej do ustawy o prawach konsumenta. Obecnie sprzedawca może dochodzić odszkodowania od swoich dostawców na zasadach ogólnych.
Stosownie do nieobowiązującego już art. 5761 § 1 K.c., jeżeli rzecz np. nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami przez producenta lub jego przedstawiciela, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, mógł żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.
Prawodawca uznał, że przepisy regulujące to uprawnienie ustanawiają nowy rodzaj odpowiedzialności odszkodowawczej, która w praktyce nie jest dochodzona wobec niejasnej redakcji regulacji, ograniczonego zakresu odszkodowania oraz krótkiego terminu przedawnienia. Wskazał przy tym, że dla zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony sprzedawcy wystarczające są ogólne przepisy o odpowiedzialności kontraktowej, w myśl których dłużnik jest obowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.