Zawarłem umowę na ocieplenie budynku. Styropian i siatkę wykorzystane podczas prac kupiłem samodzielnie, natomiast zaprawę klejową oraz tynk dostarczył zamawiający. Po niespełna roku na elewacji powstały pęknięcia. Zamawiający wezwał mnie do usunięcia wad. Czy w tym przypadku ponoszę odpowiedzialność, mimo że przyczyna leży w słabym jakościowo tynku, który został zakupiony przez zamawiającego?
Jeżeli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła albo jeśli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego.
Przyjmujący zamówienie jest profesjonalistą, zatem powinien sprawdzić czy materiały dostarczone przez zamawiającego nadają się do wykonania dzieła zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi standardami. Nie może zatem niejako automatycznie, bezkrytycznie ich użyć, bez sprawdzenia. Niemniej zarzut niewykonania lub nienależytego wykonania przewidzianego w art. 634 K.c. obowiązku powiadomienia zamawiającego o okolicznościach, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu dzieła, można postawić wykonującemu dzieło tylko wtedy, gdy w konkretnych okolicznościach faktycznych mógł, jako fachowiec, przy dołożeniu należytej staranności, ustalić, że te właśnie okoliczności mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu dzieła.
Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. W orzecznictwie podnosi się, że odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego. Wykonawca nie odpowiada za wady dzieła wynikłe z wadliwości materiału dostarczonego przez zamawiającego, jeżeli uprzedził go o wynikłym stąd niebezpieczeństwie dla osiągnięcia zamierzonego rezultatu.